Παρασκευή, 13 Ιουλίου 2018

Έκθεση του Gerald Pryor με τίτλο GREEK BODY OVERLAYS στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης


Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης εγκαινιάζει την Τρίτη 17 Ιουλίου 2018, ώρα 20:30 την περιοδική έκθεση του Gerald Pryor με τίτλο GREEK BODY OVERLAYS Επιμέλεια: Dr Thalia Vrachopoulos Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης παρουσιάζει την έκθεση “GREEK BODY OVERLAYS” του Gerald Pryor, Αμερικανού καλλιτέχνη και καθηγητή φωτογραφίας στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης NYU Steinhardt, σε επιμέλεια της δρ. Θάλειας Βραχοπούλου, καθηγήτριας της Φιλοσοφίας της Τέχνης, με έδρα τη Νέα Υόρκη. Η έκθεση, που θα παρουσιαστεί από τις 17 Ιουλίου έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2018, περιλαμβάνει δώδεκα έργα, τη νέα δουλειά του καλλιτέχνη, που χρησιμοποιεί τη ζωγραφική και τη φωτογραφία ως ένα ενιαίο εκφραστικό μέσο. O καλλιτέχνης εκκινεί από αποτυπώματα του ανθρώπινου σώματος πάνω σε φύλλα αλουμινίου: απλώνει χρώμα τέμπερας στο ίδιο του το σώμα και αρχίζει να κυλιέται, να μετακινείται, να στέκεται, να γονατίζει και οι κινήσεις αυτές, καταγραμμένες πάνω στα διαφορετικά στρώματα χρωμάτων, εντυπώνονται στη ζωγραφική επιφάνεια σε μια προσπάθεια να της προσδώσουν ζωή. Μόλις ολοκληρωθεί το ζωγραφικό μέρος, φωτογραφίζεται σε σχεδόν απόλυτο σκοτάδι με φλας. Ο Pryor επιτρέπει, έτσι, στην τυχαία φωτεινότητα του φλας να είναι αυτή που θα καθορίσει το τελικό εικαστικό αποτέλεσμα. Επιχειρεί να διερευνήσει τη δυναμική ενός ζωγραφικού έργου στο σκοτάδι μέσω της φωτογραφικής του αναπαράστασης. Μόλις ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης Μ. Ανδρόνικου 6, Τ.Θ. 506 19, Τ.Κ. 540 13 Θεσσαλονίκη. Τηλ. 2313 310201, Fax 2310 861306, amth@culture.gr, www.amth.gr αναζητά ανάμεσα σε φωτογραφίες που έβγαλε στην Ελλάδα τον Ιούνιο του 2016, να βρει αυτήν που θα αποτελέσει τη βάση για το έργο του σε σχέση με την αρχαία τέχνη. Σύμφωνα με τον Pryor, «η σπουδαιότητα του ανθρώπινου σώματος είναι ο κύριος άξονας στην αρχαία ελληνική τέχνη, όπως φαίνεται και από τα αγάλματα των Κούρων αλλά και μεταγενέστερα γλυπτά». Παράλληλα, ο καλλιτέχνης αξιοποιεί συνήθη διακοσμητικά μοτίβα των αρχαίων ελληνικών ψηφιδωτών, που του επιτρέπουν την ανάδειξη μιας αισθητικής έμπλεης νοημάτων και χαράς. Με την ψηφιακή επεξεργασία αυτών των φωτογραφικών απεικονίσεων, με τις χρωματικές επικαλύψεις, τη δημιουργία διπτύχων και την αδιαφάνεια, επιχειρείται μια διαρκής σωματική διάδραση του καλλιτέχνη με την αρχαία Ελλάδα. Οι τελικές φωτογραφίες εκτυπώνονται σε μεγάλα φύλλα χαρτιού, σε εκτυπωτή ψεκασμού μελάνης. Με αυτήν τη “σωματοποιημένη” φωτογραφική αλληλουχία, μέσα από το φλας της φωτογραφικής κάμερας, ο Αμερικανός καλλιτέχνης επιδιώκει να συνομιλήσει με την αρχαιοελληνική κληρονομιά. Έκθεση: «GREEK BODY OVERLAYS» Εγκαίνια: Τρίτη 17 Ιουλίου 2018, ώρα 20:30 Διάρκεια έκθεσης: 17 Ιουλίου 2018 - 30 Σεπτεμβρίου 2018 Χώρος: Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, αίθουσα Ιουλία Βοκοτοπούλου Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 08:00 - 20:00  
read more " Έκθεση του Gerald Pryor με τίτλο GREEK BODY OVERLAYS στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης "
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΑ »

ΟΛΟ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΩΝ 53ων ∆ΗΜΗΤΡΙΩΝ ΤΟΥ ∆ΗΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ



29 Σεπτεµβρίου Τόπος: Συµµαχικά Νεκροταφεία Ζέιτενλικ Μουσική Συναυλία Ζέιτενλικ - Η Επαναφορά της ειρήνης Η πόλη της Θεσσαλονίκης υπήρξε η σκηνή µιας µεγάλης στρατιωτικής δράσης κατά τον Πρώτο Παγκόσµιο Πόλεµο, γνωστότερη µε την ονοµασία Ανατολικό Μέτωπο. Στο κοιµητήριο Ζέιτενλικ, που βρίσκεται κοντά στο κέντρο της πόλης, αναπαύονται περισσότεροι από 20.000 στρατιώτες, διαφορετικών εθνικοτήτων, εκ των οποίων οι περίπου 8.200 είναι Γάλλοι υπήκοοι. Το Ζέιτενλικ λειτούργησε επίσης ως στρατόπεδο, τόπος διαµονής των στρατιωτών, πριν µετατραπεί στη νεκρόπολη που γνωρίζουµε σήµερα. Αν το 1918 σηµατοδοτεί την επαναφορά µιας ειρήνης, το 2018 θέλει να αναγγείλλει την αλληλεγγύη µεταξύ των λαών και τους φιλικούς δεσµούς που είναι απαραίτητοι ώστε να διατηρηθεί αυτή η ειρήνη. Στο πλαισιο του εορτασµου των 100 χρόνων από την επαναφορά της ειρήνης θα δοθεί συναυλία µε έργα των C.Debussy, B.Britten, P.Forget.
29 Σεπτεµβρίου Έναρξη ∆ηµητρίων *Θα ανακοινωθούν σύντοµα λεπτοµέρειες
30 Σεπτεµβρίου Τόπος: Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Συνέδριο µε τίτλο «Το Ζωντανό Θέατρο του 1968» µε είσοδο ελεύθερη Έχουν περάσει πενήντα χρόνια από την τελευταία "επανάσταση" στις τέχνες και τον πολιτισµό του 20ού αιώνα. Πενήντα χρόνια από την περίφηµη δεκαετία των 60 ‘s και τον πιο ανήσυχο Μάη του 20ού αιώνα, τον Μάη του ‘68, τότε που οι νέοι βγήκαν στους δρόµους και διεκδίκησαν ένα καινούργιο κοινωνικό συµβόλαιο. Στο πλαίσιο των 53ων ∆ηµητρίων πραγµατοποιείται µια συνάντηση/ηµερίδα που θέτει ως στόχο της να εξετάσει τα αποτυπώµατα που άφησαν εκείνα τα χρόνια της αισιοδοξίας και των πολλών ουτοπιών στις τέχνες στις δεκαετίες που ακολούθησαν. Ήταν ένα πυροτέχνηµα; Ήταν µια επανάσταση που βρήκε καλλιτέχνες-συνεχιστές; Τι πέτυχε; Τι δεν πέτυχε; Αυτά είναι κάποια από τα ερωτήµατα που θα απασχολήσουν τους οµιλητές.
 30 Σεπτεµβρίου Τόπος: Ροτόντα Μουσικό αφιέρωµα µε τίτλο «Wiegala - Ilse Weber Project» µε το κουαρτέτο Gada Ένα αφιέρωµα στην Γερµανοεβραία συνθέτη και ποιήτρια Ilse Weber, που παρέµεινε έγκλειστη στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Τερεζίν για 2 χρόνια ως νυχτερινή νοσοκόµα του στρατοπέδου. Τα έργα της Ilse Weber παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα από το Gada quartet (αποτελούµενο από γνωστούς Έλληνες σολίστ) διασκευασµένα για οθωµανικά όργανα µπαρόκ, σαξόφωνο και mezzo soprano. Οι πρωτότυπες συνθέσεις της Weber συνδιαλέγονται µε Σεφαραδίτικα νανουρίσµατα της περιοχής των Βαλκανίων, αµανέδες της Ρόζας Εσκενάζυ και λόγιες κεντροευρωπαϊκές συνθέσεις αποκαλύπτοντας εκλεκτικές συγγένειες και τον πλούτο της πολυπολιτισµικής παράδοσης. Στη Θεσσαλονίκη, µια κατ’ εξοχήν περιοχήσταυροδρόµι της νοτιανατολικής Ευρώπης βρίσκουν το φυσικό τους χώρο.
 1 Οκτωβρίου – 3 Νοεµβρίου Τόπος: Αλατζά Ιµαρέτ Εικαστικά / video installation µε τίτλο «Προσοχή εκτελούνται έργα» από τον Μανώλη Μπαµπούση Η δουλειά του Μανώλη Μπαµπούση σχολιάζει την εξουσία, τους θεσµούς τα αδιέξοδα, τον θάνατο, τον εγκλωβισµό της φύσης του ανθρώπου, την απώλεια και την καταστροφή. Η νέα του δουλειά µε τίτλο "Προσοχή εκτελούνται έργα", συνθέτει τα διαφορετικά µέσα που απαρτίζουν το έργο του σε µια σειρά βίντεο προβoλών των φωτογραφιών, των σχεδίων, των αντικειµένων και κειµένων του, σε διαφορετικές οθόνες, οι οποίες λειτουργούν ως ένα ενιαίο έργο µεγαλύτερων διαστάσεων ειδικά διαµορφωµένο για τον συγκεκριµένο χώρο. 1 Οκτωβρίου Τόπος: ∆ηµοτικό Θέατρο Άνετον Θεατρική παράσταση µε τίτλο «STØV - Dust Sew Flunk Fury Wit» από την ∆ανία Τι κάνουµε όταν ο κόσµος µας αλλάζει τόσο δραµατικά και γρήγορα; Μια από τις σηµαντικότερες οµάδες µαριονέτας και δραµατικού θεάτρου, η «Sew Flunk Fury Wit», µε τη βοήθεια πέντε µαριονετών σε µέγεθος ανθρώπου δηµιουργεί έναν δικό της κόσµο γεµάτο µουσική (µε τη συνδροµή της σοπράνο Nina Sveistrup Clausen), οµορφιά και ελπίδα.
2 Οκτωβρίου Τόπος: ∆ηµοτικό Θέατρο Άνετον Performance µε τίτλο «Is Art Lonely» από τον Φίλιππο Τσιτσόπουλο Πρόκειται για µια εξερεύνηση της αυθεντικής ταυτότητας - έναντι της εκτελούµενης ταυτότητας. Το έργο του Φίλιππου απευθύνεται στις συχνά πολωµένες, κατακερµατισµένες ταυτότητες µε άξονες τον εσωτερικό αυθεντικό εαυτό και τον εξωτερικό κατασκευασµένο εαυτό. Συνολικά, ο στόχος του καλλιτέχνη είναι να εξετάσει κοινωνικά διαµορφωµένα πρότυπα συµπεριφοράς, να δηµιουργήσει καταστάσεις στις οποίες οι συµµετέχοντες σπάζουν ή ξεπερνούν τους εσωτερικούς βρόγχους ανατροφοδότησης που ελέγχουν τις δικές τους ενέργειες, αλλά και είναι σε θέση να αντιµετωπίζουν τις δοµές εξουσίας µέσα στις οποίες ζούµε και δρούµε. 2 και 3 Οκτωβρίου Τόπος: Παλιά ∆ηµοτικά Σφαγεία Θεατρική παράσταση «Άριστος» σε σκηνοθεσία Γιώργου Παπαγεωργίου Θεατρική µεταφορά του βραβευµένου µυθιστορήµατος του Θωµά Κοροβίνη µε κεντρικό θέµα τη ζωή του Αριστείδη Παγκρατίδη, του φερόµενου ως «∆ράκου του Σέιχ Σου». Εννιά χαρακτήρες που συνδέονται µαζί του µέσα από τις χειµαρρώδεις εξολοµολογήσεις τους, συνθέτουν το χαρακτήρα του Αρίστου.
3 Οκτωβρίου Τόπος: Θέατρο Αυλαία Θεατρική παράσταση µε τίτλο «Το ηµερολόγιο ενός τρελού από το Εθνικό Θέατρο της Ουγγαρίας «Katona Josef» «To ηµερολόγιο ενός τρελού» του Νικολάι Γκόγκολ, η κλασική ιστορία του δηµόσιου υπάλληλου Ποπρίσκιν, ξετυλίγει το κουβάρι της σε ένα στρεβλό, εικαστικό περιβάλλον εµπνευσµένο από τη ζωγραφική του Βαν Γκογκ, σε παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου της Ουγγαρίας «Katona Josef», µε την υπογραφή του βραβευµένου σκηνοθέτη Viktor Bodo. Στον πρωταγνωνιστικό ρόλο ο σπουδαίος ηθοποιός Τάµας Κερέζτες.
4 Οκτωβρίου Τόπος: Αίθ. Φρίντα Λιάππα στο Λιµάνι Συναυλία «East Mediterranean Jazz Ensemble» Πρόκειται για µία συναυλία που συνδυάζει τη σύγχρονη ευρωπαϊκή τζαζ µε το αραβικό µακάµ και τις αιθέριες µελωδίες τραγουδιών της Ανατολικής Μεσογείου. Η Μεσόγειος και η µουσική της παράδοση ως γέφυρα µουσικών ιδιωµάτων του Ευρωπαϊκού Βορρά και του Μεσογειακού Νότου. Ένα µουσικό σύνολο που αποτελείται από νέους Έλληνες µουσικούς και συνθέτες της σύγχρονης τζαζ µε πολυετή δισκογραφική και συναυλιακή εµπειρία ανά την Ευρώπη και µουσικούς και συνθέτες από την Παλαιστίνη µε χρόνια εργασίας σε µουσικές σκηνές και φεστιβάλ ανά τον κόσµο. Το ρεπερτόριο αποτελείται από πρωτότυπες συνθέσεις όλων των µελών του µε επιρροές και βαθειά σπουδή στη σύγχρονη µουσική παραγωγή του σήµερα.
5 Οκτωβρίου (ΕΝΑΡΞΗ SHOWCASE) Τόπος: Θέατρο Αυλαία Θεατρική παράσταση «Οιδίπους» από την Οµάδα «Εώς» και το ∆ΗΠΕΘΕ Κοζάνης σε σκηνοθεσία Χρίστου Σουγάρη Μια τολµηρή προσέγγιση του αριστουργήµατος του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Χρίστου Σουγάρη, και σε συνεργασία µε τη οµάδα «ΕΩΣ» και το ∆ΗΠΕΘΕ Κοζάνης. 5 Οκτωβρίου (SHOWCASE) Τόπος: Μονή Λαζαριστών Θεατρική παράσταση «Frida κι άλλο» από τον θίασο «Fly» σε σκηνοθεσία Κατερίνας ∆αµβόγλου Πολυµεσική παράσταση - αφιέρωµα στην Φρίντα Κάλο. Μια εξιστόρηση της πολυτάραχης ζωής της που καθόρισε την τέχνη της. Η σκηνοθεσία είναι της Κατερίνας ∆αµβόγλου. 5 Οκτωβρίου Τόπος: Παλιά ∆ηµοτικά Σφαγεία Χορευτική παράσταση «The Art of Dying - Η τέχνη του να πεθαίνεις» Χορογραφία: Christine Gouzelis & Paul Blackman (Jukstapoz) Το έργο “The Art of Dying” είναι εµπνευσµένο από τον πίνακα του Φλαµανδού ζωγράφου Hieronymus Bosch µε τίτλο “The Garden of earthly delights”. Ο πίνακας απεικονίζει το ευθραυστο της ανθρώπινης φύσης µε έναν τρόπο χιουµοριστικό και σουρεαλιστικό. Χορός – multimedia – ζωντανή µουσική θα αιχµαλωτίσουν την τελευταία στιγµή πριν το τέλος της ζωής. Η παράσταση διερευνά τις διαδικασίες του “Dying well”. Μέσα σ' ένα κήπο όπου συνυπάρχουν η παρακµή και η ζωή, ο πρωταγωνιστής χτίζει µικρόκοσµους χαράς και διαφθοράς.
 6 Οκτωβρίου (SHOWCASE) Τόπος: Γενί Τζαµί Θεατρική παράσταση µε τίτλο «Ο Ευαγγελισµός της Κασσάνδρας» βασισµένο στο έργο του ∆ηµήτρη ∆ηµητριάδη σε σκηνοθεσία Θάνου Σαµαρά Ο ∆ηµήτρης ∆ηµητριάδης ξαναγράφει τον µύθο της καταραµένης Τρωαδίτισσας προφήτισσας. Τη βάζει να λέει το µεγάλο «ναι»: από άτεγκτος αρνητής του Φοίβου, η Κασσάνδρα γίνεται εδώ η φανατικότερη ακόλουθός του. Η προφητική µανία δίνει τη θέση της στην ερωτική, η οποία οδηγεί στην αληθινή γνώση. 6 Οκτωβρίου Τόπος: Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Έκθεση µε τίτλο «Αλέξανδρος Ιόλας: Η Κληρονοµιά» Τριάντα χρόνια µετά το θάνατο του διεθνούς συλλέκτη και µαικήνα της σύγχρονης τέχνης, η Θεσσαλονίκη γιορτάζει την δωρεά του στην πόλη της Θεσσαλονίκης για την ίδρυση του πρώτου µουσείου σύγχρονης τέχνης της Ελλάδας, του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Πρόκειται για την πρώτη εκτεταµένη έκθεση στην Ελλάδα που αφιερώνεται στην προσωπικότητα αυτή, η οποία καθόρισε τον κόσµο της τέχνης στις δεκαετίες '50- '80 διεθνώς. Θα περιλάβει έργα της συλλογής του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, δάνεια σηµαντικών συλλογών άλλων ιδρυµάτων και ιδιωτών, καθώς και πρωτότυπο αρχειακό και οπτικό υλικό. Από τον de Chirico και τον Magritte µέχρι τον Warhol και τον Τάκι, η έκθεση θα παρουσιάσει σπουδαία έργα, αναδεικνύοντας την προσωπικότητα και τη δραστηριότητα ενός σπουδαίου Έλληνα της διασποράς, τη γενναιοδωρία του οποίου είχε την τύχη να γνωρίσει η Θεσσαλονίκη, δίπλα στη Νέα Υόρκη, το Παρίσι και άλλες σηµαντικές καλλιτεχνικές µητροπόλεις.
6 και 7 Οκτωβρίου (SHOWCASE) Τόπος: ∆ηµοτικό Θέατρο Άνετον Θεατρική παράσταση µε τίτλο «Mute» του Γιώργου Αδαµαντιάδη Ένα σύγχρονο, νευρώδες και εύστοχο ελληνικό έργο του Γιώργου Αδαµαντιάδη µε θέµα την Ελλάδα του σήµερα, ιδωµένης µέσα από τον βίο και την πολιτεία δύο αδελφών-ληστών που εγκαταλείπουν την πόλη και ανεβαίνουν στα βουνά και επιδίδονται σε ένα δικό τους παιχνίδι άσκησης εξουσίας και δικαιοσύνης. Η σκηνοθεσία του Στέλιου Πατσιά είναι εύστοχη και αναδεικνύει ευεργετικά τις παθογένειες, τις αντιπαλότητες, αλλά και τις αντιφάσεις που ακόµη ταλανίζουν τον τόπο. 7 και 8 Οκτωβρίου (SHOWCASE) Τόπος: Θέατρο Αυλαία Θεατρική παράσταση µε τίτλο «Περιµένοντας τον Γκοντό» από την Οµάδα «Σηµείο Μηδέν» σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούµπου Η παράσταση παίζεται πάνω στα ερείπια του κόσµου, σ’ ένα µέλλον λιγότερο ή περισσότερο κοντινό σε µας, όπου διατηρούνται ανοιχτά όλα τα τραύµατα απ’ το παρόν και το παρελθόν της ανθρωπότητα, αλλά και οι προσδοκίες. Ποιες είναι οι ελάχιστες δυνατές προϋποθέσεις επανεκκίνησης της ζωής, µιας ζωής που ν’ αξίζει να τη ζήσει κανείς;
 7 Οκτωβρίου (SHOWCASE) Τόπος: Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Λογοτεχνική Performance «Εσύ: τα στοιχεία» του Βασίλη Αµανατίδη Θέµα αποτελεί η εξοικείωση µε τον ερωτικό αποχωρισµό -αλλά και κάθε αποχωρισµό- και η καταβύθιση στην κραταιά αγάπη. Στην επιτελεστική ανάγνωση - λογοτεχνική performance, παρακολουθούµε τη σχέση του Βασίλη Αµανατίδη µε το υβριδικό, συγκινητικό γραπτό κείµενό του, το οποίο –µπροστά στο κοινό– αποκτά µία οπτική και εικαστική διάσταση. Το ίδιο το ποιητικό έργο τιµήθηκε πρόσφατα µε το «Βραβείο Ποίησης 2017» του Ιδρύµατος Ουράνη της Ακαδηµίας Αθηνών. 8 και 9 Οκτωβρίου (SHOWCASE) Τόπος: ∆ηµοτικό Θέατρο Ανετον Θεατρικό show µε τίτλο «Το δαχτυλίδι της µάνας» του Γιάννη Καµπύση από τους «C for Circus» Μια ιστορία αποχαιρετισµού γραµµένη σε ντοπιολαλιά που εµπνέεται από τη ζωή του πεζογράφου Κώστα Κρυστάλλη. Με όχηµα τη µουσική, την ποίηση και τη φαντασία, στήνεται µια τελετή αποχαιρετισµού ξαναγράφοντας τις τελευταίες σελίδες του ποιητή.
8 Οκτωβρίου Τόπος: Αίθουσα Τελετών ΑΠΘ Συναυλία της Συµφωνικής Ορχήστρας ∆ήµου Θεσσαλονίκης Συναυλία της ΣΟ∆Θ υπό τη ∆ιεύθυνση του Γάλλου µαέστρου Philippe Forget µε οκτώ έργα των Mozart, Sibelious, Elgas, Chopin.
9 Οκτωβρίου (SHOWCASE) Τόπος: Παλιά ∆ηµοτικά Σφαγεία Χορευτική παράσταση µε τίτλο «Relic» του Ευριπίδη Λασκαρίδη και της οµάδας «OSMOSIS» Ο Ευριπίδης Λασκαρίδης παρουσιάζει µια µαγική όσο και παράδοξη παράσταση εµβαθύνοντας στη µεταµόρφωση και τη γελοιότητα, εκεί όπου το παιχνίδι και η έρευνα, το εξαντλητικό νόηµα και η ανοησία ενισχύουν το ένα το άλλο. Η λατινική ρίζα της λέξης Relic (Relinque) παραπέµπει σε αυτό που αποµένει: πρόσωπα, γλώσσες, ιστορίες. Το έργο ξεδιπλώνεται σαν ένα ταξίδι µεταµορφώσεων και η ιστορία του είναι... τόσο η ιστορία ενός προσώπου, όσο κι ενός τόπου. Το χιούµορ εναλλάσσεται µε την ανησυχία και το παράδοξο µε το οικείο. Σε αυτό τον κόσµο, το απόκοσµο φαντάζει αφοπλιστικά ανθρώπινο.
 10 και 11 Οκτωβρίου (SHOWCASE) Τόπος: Παλιά ∆ηµοτικά Σφαγεία Θεατρική παράσταση µε τίτλο «Επαναστατικές µέθοδοι για τον καθαρισµό της πισίνας σας» της Αλεξάνδρας Κ* σε σκηνοθεσία Σαράντου – Γεώργιου Ζερβουλάκου Το νέο έργο της Αλεξανδρας Κ στροβιλίζεται δαιµονισµένα και περίτεχνα γύρω από τη σύγκρουση της παλιάς και της νέας γενιάς. Στο µάτι του κυκλώνα ο Αντώνης Τάδε, µε το αυθαίρετο εξοχικό που παλεύει να το σώσει µε νύχια και µε δόντια. Μια σύγκρουση του ατόµου µε το κράτος µε πολλές υπόγειες και αποκαλυπτικές διαδροµές.
10 Οκτωβρίου Τόπος: Αίθ. Φρίντα Λιάππα στο Λιµάνι Συναυλία «Η Μεσόγειος αυτοσχεδιάζει» µε τους Gilad Atzmon & Αλέκο Βρέτο Ο G. Atzmon, σαξοφωνίστας και συγγραφέας και ο Α. Βρέτος (ούτι) καταφθάνουν σε µια συναυλία χωρίς στυλιστικές επιβολές µε ανατολίτικους ρυθµούς και απαράµιλλά σόλο. Μαζί τους ο Α. Σιδέρης (µπάσο), ο Κ. Αναστασιάδης (ντραµς) και η M. Demircioğlu (κανονάκι).
10 Οκτωβρίου (SHOWCASE) Τόπος: Βασιλικό θέατρο Θεατρική παράσταση µε τίτλο «After the Campsite: Από δω κι εµπρός» του ΚΘΒΕ σε σκηνοθεσία Μιχάλη Σιώνα Μια παράσταση – project που αντλεί την έµπνευσή της από το υλικό που συγκεντρώθηκε στο ετήσιο καλλιτεχνικό εργαστήρι για νεαρούς πρόσφυγες του ΚΘΒΕ. Το πρότζεκτ δεν εστιάζει µελοδραµατικά στο παρελθόν, τις χαµένες πατρίδες, όσα αφέθηκαν πίσω. Σκοπός του είναι να αναδείξει τους τρόπους που οι νέοι πρόσφυγες προσαρµόζονται στη νέα πραγµατικότητα που αντιµετωπίζουν, τις ελπίδες και τα όνειρά τους για το µέλλον.
11 Οκτωβρίου Τόπος: Λιµάνι-Αγορά Εικαστική Performance µε τίτλο «Snowwhite» (Χιονάτη) από την Γαλλίδα Catherine Bay Η Catherine Bay αναπτύσσει εντυπωσιακές performances µε βάση την αναπαράσταση ενός θέµατος ή ενός αντικειµένου που ο καθένας είναι σε θέση να ταυτιστεί. Παρατηρεί σχολαστικά τους κοινωνικούς κώδικες που σχετίζονται µε αυτά τα στοιχεία προκειµένου να τους χειριστεί και να τους υπονοµεύσει µε απροσδόκητους τρόπους.
12 Οκτωβρίου Τόπος: M2 – Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης Συναυλία µε την Ελευθερία Αρβανιτάκη, τους Τακίµ και τη Μούσα Η Ελευθερία Αρβανιτάκη είναι µια σπουδαία Ελληνίδα ερµηνεύτρια που προσµετρά 30 και πλέον χρόνια πορείας στο ελληνικό τραγούδι. Έχει συνεργαστεί µε κορυφαίους Έλληνες, αλλά και ξένους δηµιουργούς, έχει ταξιδέψει την µουσική της και την µουσική της χώρας της κυριολεκτικά στις πέντε Ηπείρους, πραγµατοποιώντας εµφανίσεις σε ιστορικά θέατρα και φεστιβάλ. Στη δισκογραφία της συγκαταλέγονται άλµπουµ που έχουν σφραγίσει το σύγχρονο ελληνικό τραγούδι. Έχει µια σταθερή σχέση µε την παράδοση, το ρεµπέτικο και το σµυρνέικο τραγούδι από το ξεκίνηµα της καριέρας της µε την Οπισθοδροµική Κοµπανία και πάντα συµπεριλαµβάνει την παράδοση στον ήχο και το ρεπερτόριο των ζωντανών της εµφανίσεων. Από την άλλη, το µοναδικό της ηχόχρωµα της επιτρέπει να ερµηνεύει µοναδικά και τραγούδια δυτικότροπα – άλλωστε η φωνή της έχει χαρακτηριστεί πολλές φορές σταυροδρόµι Ανατολής και ∆ύσης. Οι ΤΑΚΙΜ θεωρούνται το σηµαντικότερο σχήµα σήµερα, που ταξιδεύει την παραδοσιακή -και όχι µόνο- µουσική µας στις νεότερες γενιές, µε φρέσκια µατιά και σύγχρονο ήχο. Αγαπηµένα ακούσµατα θα δισκευαστούν από τους ΤΑΚΙΜ, αλλά και το Νίκο Πλατύρραχο, ο οποίος θα διευθύνει την MOYSA. 12 και 13 Οκτωβρίου Τόπος: Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών Θεατρική παράσταση µε τίτλο «Ανθρώπινη Φωνή» του Ζαν Κοκτώ από το ΚΘΒΕ και την ΚΟΘ σε σκηνοθεσία Γιώργου Καύκα Ένα έργο για τη µοναξιά, τον έρωτα, τις ανεπίδοτες ελπίδες. Γράφτηκε το 1930 από τον Ζ. Κοκτώ, όµως αντέχει στις αυλακιές του χρόνου γιατί είναι βαθύτατα ευαίσθητο, ανθρώπινο, αληθινό. Ένα γοητευτικό και τρυφερό ταξίδι στον ανθρώπινο ψυχισµό τη στιγµή που δοκιµάζονται οι ελπίδες και τα συναισθήµατά του.
13 Οκτωβρίου Τόπος: Αγορα και εξωτερικοί χώροι «Αναβλάστηση» από την Εικαστική οµάδα «Eordaiart» Εικαστικοί καλλιτέχνες µε ανοιχτό κάλεσµα θα δηµιουργήσουν τις δικές τους γλάστρες, οι οποίες στην συνέχεια θα φυτευθούν όλες µε αρωµατικά φυτά και θα τοποθετηθούν σε διάφορα σηµεία της πόλης δηµιουργώντας συνθετικές πυκνότητες. Κατά την διάρκεια του φεστιβάλ ο κήπος θα εµπλουτίζεται µε νέα έργα και workshop.
14 Οκτωβρίου Τόπος: ∆ηµοτικό Θέατρο Άνετον «Birdie» από την πειραµατική οµάδα «Αgrupasion Senior Serano» από την Καταλονία Για πρώτη φορά στην χώρα µας µια από τις πιο ενδιαφέρουσες πειραµατικές οµάδες της Ισπανίας, η «Αgrupasion Senior Serano» µε την παράσταση πολυµέσων «Birdie». Μια παράσταση που ξανακοιτά την περίφηµη ταινία του Χίτσκοκ "Πουλιά", µε χιούµορ, κριτική διάθεση και επιτελεστική ευφυία. Τρεις ηθοποιοί χειρίζονται µε µαεστρία 2.000 µινιατούρες ζώων, πολεµικών αντικειµένων, µετακινούµενων πληθυσµών, αναπλάθοντας κυριολεκτικά έναν άλλο κόσµο πίσω από αυτόν που γνωρίζουµε ή νοµίζουµε ότι γνωρίζουµε.
14 Οκτωβρίου Τόπος: Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών Μουσική παράσταση µε τίτλο «Iberia» της Κarin Schäfer από την Αυστρία Το έργο “Iberia” συνδυάζει και ενώνει το θέατρο, τη µουσική και τις εικαστικές τέχνες. Η Karin Schäfer δηµιούργησε ένα οπτικό θέαµα µε ιµπρεσιονιστικές εικόνες. Έχει εµπνευστεί από τα πολυάριθµα στυλ και έργα τέχνης, τα οποία µετατρέπει µε έξυπνο και χιουµοριστικό τρόπο σε κινούµενες εικόνες. Οι κούκλες, οι µάσκες, τα βίντεο, οι σκιές, τα κινούµενα σχέδια, η κίνηση και η µουσική συγχωνεύονται σε ένα έργο τέχνης που απεικονίζει το αριστούργηµα του Albeniz και δίνει τη δυνατότητα στο κοινό να παρακολουθεί τα πάντα µε τα δικά τους αυτιά και τα µάτια. ‘Οπως η σύνθεση, η θεατρική οπτική εκτέλεση, είναι ιµπρεσιονιστική: οι εικόνες δεν έχουν πάντα άµεση σύνδεση µε τον τίτλο ή µε την µουσική. Είναι συνδυασµένες και αξίζουν από µόνα τους χωρίς να έχουν άλλο νόηµα "πέρα από το ορατό".
15 Οκτωβρίου Τόπος: Μ2 – Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης «Early Jazz - a tribute to James P Johnson and Fats Waller» από τον Γιώργο Κοντραφούρη quartet και την MOYSA Για πρώτη φορά ο δεξιοτέχνης πιανίστας και συνθέτης µε πολλές διεθνείς συνεργασίες Γιώργος Κοντραφούρης παίζει µε το κουαρτέτο του και ενδεκαµελή κλασική ορχήστρα πνευστών και εγχόρδων της ορχήστρας Mousa. Ερµηνεύουν στο πρώτο µέρος της συναυλίας, το έργο "Yanerkraw" του James P.Johnson. Στο δεύτερο µέρος το κουαρτέτο παίζει µε το χαρακτηριστικό και σύγχρονο στυλ του, την οργιώδη και διονυσιακή µουσική του κλασικού πια Fats Waller. Γιώργος Κοντραφούρης στο πιάνο, ∆ηµήτρης Παπαδόπουλος στην τροµπέτα, Αλέξης ∆ελής στο µπάσο και Γιάννης Παπαδούλης στα τύµπανα.
16 Οκτωβρίου Τόπος: Μ2 – Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης Αφιέρωµα στον Alfrer Schnittke / Συναυλία µε έργα µουσικής ∆ωµατίου του Αlfred Schnittke από την Γερµανία Ο Alfred Schittke είναι από τους σηµαντικότερους εκπροσώπους της διεθνούς µουσικής avant garde. Η συνθετική του γκάµα όµως ήταν πολύ ευρύτερη της "πρωτοπορίας" του 20ου αιώνα, αφού εκτείνεται από τα πιο απαιτητικά ακούσµατα, που αγγίζουν τα όρια της έρευνας µέχρι υπέροχες µουσικές για τον κινηµατογράφο, χορωδιακά έργα και µουσική δωµατίου. Είναι από τους σηµαντικότερους συνθέτες του 20ου αιώνα.
17 Οκτωβρίου Τόπος: Βαφοπούλειο Έκθεση του εικαστικού δηµιουργού Γιώργου Τούγια (1922-1994) Η έκθεση/αφιέρωµα στον Γιώργο Τούγια θα περιλαµβάνει ζωγραφικά έργα και σχέδια του καλλιτέχνη από όλες τις περιόδους της δηµιουργικής του πορείας. Στην έκθεση θα παρουσιαστεί σε µορφή βίντεο, υλικό από ορισµένες εµβληµατικές εκθέσεις του, καθώς και εγκαίνια ιδιαιτέρως σηµαντικών οµαδικών εκθέσεων στις οποίες έλαβε µέρος. Το υλικό αυτό αποτελεί παραχώρηση από ιδιωτικό αρχείο στον επιµελητή για τις ανάγκες της έκθεσης και έχει ως κύριο στόχο την πιο ολοκληρωµένη και τεκµηριωµένη παρουσίαση της προσωπικότητας του Γιώργου Τούγια και του έργου του. Επιπλέον, θα εκτεθούν κείµενα του, άρθρα και άλλα, καθώς επίσης δηµοσιευµένο και αδηµοσίευτο υλικό, που είχε συγγράψει ο ίδιος ο καλλιτέχνης. Ό,τι έχει αποµείνει από τις δράσεις του, καθώς και ζωγραφικά του έργα, αλλά και σχέδια, έχουν εντοπιστεί σε κατιόντα του στη Θεσσαλονίκη. Η πραγµατοποίηση αυτής της έκθεσης θα αναδείξει ένα έργο ιδιαζόντος ενδιαφέροντος, µε το οποίο η Ιστορία της Τέχνης δεν έχει ακόµη ασχοληθεί.
17 Οκτωβρίου Τόπος: Γενί Τζαµί και εξωτερικοί χώροι Η Πόλη µου η Ευρώπη (εικαστικά) 27 Ευρωπαϊκές χώρες (της Ε.Ε) θα εκπροσωπηθούν από έναν ή και δύο εικαστικούς καλλιτέχνες τους, θέλοντας να απευθύνουν χαιρετισµό και τιµή στην Θεσσαλονίκη.
18 Οκτωβρίου Τόπος: Μ1 – Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης Θεατρική παράσταση µε τίτλο «Cold Blood ASTRAGALES asbl» – Cie Michele Anne De Mey Nano Dance and Film by De Michèle Anne De Mey, Jaco Van Dormael, le collectif Kiss & Cry. Κείµενα: Thomas Gunzig (ΒΕΛΓΙΟ) Χορός των χεριών που προβάλλεται σε µεγάλη οθόνη. Τελικά, τι θα θυµηθούµε από τη ζωή µας; Ποια εικόνα θα χαραχθεί στον αµφιβληστροειδή µας όταν έρθει η τελευταία µας ώρα; Για τον Thomas Gunzig συγγραφέα του κειµένου του «Cold Blood», δεν είναι όλη η ζωή µας που περνά µπροστά από τα µάτια µας λίγο πριν το θάνατό µας, αλλά µόνο µια εικόνα και όλα τα υπόλοιπα έχουν εξαφανιστεί. Στο «Cold Blood» ο σκηνοθέτης Jaco Van Dormael και η χορογράφος Michele Anne De Mey δηµιουργούν µία ωδή στο εύθραυστο της ζωής και στη µαγεία του θεάτρου, µέσα από ένα ποιητικό ταξίδι στον χρόνο και στον χώρο. Προβάλλεται σε µεγάλη οθόνη και δίνει µία τρυφερή και καλοπροαίρετη µατιά στις µικροσκοπικές και πολύτιµες στιγµές της ζωής µας.
18 και 19 Οκτωβρίου Τόπος: Μουσεία και γκαλερί της Θεσσαλονίκης Νύχτα Τέχνης (εικαστικά) ∆ιαδροµές τέχνης και επίσκεψη των πολιτών σε γκαλερί, µουσεία και ατελιέ καλλιτεχνών 19 Οκτωβρίου Τόπος: Ρωµαϊκή Αγορά Κυριάκος Καµπαδάκης: Αναδροµική έκθεση O Κυριάκος Καµπαδάκης, υπήρξε καταξιωµένος δηµιουργός, µε διεθνή αναγνώριση και ένας από τους σηµαντικότερους γλύπτες της νεότερης γενιάς στη µεταπολεµική Ελλάδα. Το πλούσιο και πολυσχιδές έργο του τον κατατάσσει σ' έναν από τους παραγωγικότερους καλλιτέχνες, ενώ συνθέσεις του κοσµούν δηµόσιους χώρους τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, σε δηµόσιες και ιδιωτικές συλλογές. 20 Οκτωβρίου Τόπος: Λιµάνι Συνέδριο µε τίτλο «Η Ευρώπη από τις Ηράκλειες Στήλες ως τον Φασίν ποταµό 2018 - Ευρωπαϊκό έτος Πολιτιστικής Κληρονοµιάς» (εικαστικά) Ηµερίδα σε σχέση µε ό,τι περιγράφεται ως κληροδότηµα από το παρελθόν. Μεταξύ των θεµάτων που θα απασχολήσουν την ηµερίδα είναι: -η αύξηση της ευαισθητοποίησης σε σχέση µε την ευρωπαϊκή ιστορία και τις ευρωπαϊκές αξίες -η ενδυνάµωση του αισθήµατος της ευρωπαϊκής ταυτότητας -η προώθηση της πολιτισµικής πολυµορφίας, του διαπολιτισµικού διαλόγου και της κοινωνικής συνοχής -η διακίνηση πολιτιστικών αγαθών.
 20 Οκτωβρίου Τόπος: Μ1 - Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης «Καµεράτα Βιέννης» / Συναυλία µε τη διάσηµη Vienna Chamber Orchestra και τον Θεόδωρο Κερκέζο H «Vienna Chamber Orchestra», µια από τις σπουδαιότερες ορχήστρες δωµατίου της Ευρώπης και ο Θεόδωρος Κερκέζος, από τους σηµαντικότερους σολίστ των ηµερών µας, συναντιούνται για ένα πρόγραµµα δεξιοτεχνικό και δηµοφιλή που απευθύνεται σε ένα ευρύ κοινό. Στο πρώτο µέρος παρουσιάζεται η «Tango Suite» του Astor Piazzolla για άλτο σαξόφωνο, πιάνο και έγχορδα σε διασκευή του Θεόδωρου Κερκέζου. Το πρώτο µέρος κλείνει µε το «Greek Concertino» του Μίκη Θεοδωράκη για σαξόφωνο, πιάνο και έγχορδα από τον δίσκο του Κερκέζου µε την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, η οποία τιµήθηκε µε δύο υποψηφιότητες για τα βραβεία Grammy µεταξύ άλλων σηµαντικών παγκόσµιων βραβείων. Τα δυο έργα παρουσιάζονται µε τη σύµπραξη της πιανίστα Έλενα Χριστοδούλου. Στο δεύτερο µέρος η πολυβραβευµένη ορχήστρα της Βιέννης, παίζοντας µε τα πανάκριβα βιολιά Strandivarius και Amati, µας κάνει µια ξενάγηση στα Παλάτια της Αυστρίας µε µερικά από τα πιο δηµοφιλή κλασικά έργα και βαλς των W.A.Mozart, Johannes Brahms και Johann Strauss. Η «Vienna Chamber Orchestra» συµµετέχει σε αυτή τη συναυλία µε 22 µουσικούς, έγχορδα και πνευστά.
 21 Οκτωβρίου Τόπος: Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών Θεατρική παράσταση µε τίτλο «Black Clouds CIE Artara» από το Βέλγιο ∆ύο Σενεγαλέζοι και δύο βέλγοι ηθοποιοί, µε τη βοήθεια και της τεχνολογίας, κάνουν παρασταση για το πως επιτήδειοι του διαδικτύου από την Ακτή Ελεφαντοστού ξεγελούν αφελείς δυτικούς είτε για να τους αποσπάσουν χρήµατα, είτε για να τους πουλήσουν σεξ. Η παράσταση βουτά βαθιά και µε τόλµη στην πολύ σκοτεινή πλευρά του διαδικτύου εκεί όπου το εµπόριο λευκής σαρκός και η απάτη είναι στην ηµερησία διάταξη. Το κείµενο και η σκηνοθεσία είναι του βέλγου Fabrice Murgia.
21 Οκτωβρίου Party Λήξης 53ων ∆ηµητρίων Παράλληλες εκδηλώσεις 6 Οκτωβρίου Τόπος: Αγορά Καπάνι «Kapani Project» Το «Kapani Project» έρχεται για να αναδείξει τη δηµιουργική φωνή της Θεσσαλονίκης, τη φωνή των καλλιτεχνικών οµάδων που ενώνονται για να µεταµορφώσουν τα στενά της αγοράς Καπάνι σε ένα σκηνικό εικοσιτετράωρης διασκέδασης, όπου η µουσική, οι κινήσεις και τα θεάµατα δίνουν στον παλµό της πόλης τον δικό τους χτύπο. Πρόκειται για µια δηµιουργική πνοή από live acts, dj sets, performances και εκθέσεις, που αναδεικνύουν το καλλιτεχνικό πρόσωπο της πόλης έρχεται για να ενεργοποιήσει ξανά την σηµασία ενός άλλοτε κοµβικού σηµείου στην κοινωνική ζωή της Θεσσαλονίκης.
1-7 Οκτωβρίου Τόπος: εξωτερικοί χώροι «7Ply Project» Το «7Ply Project» είναι µια γιορτή των νέων, µια πλατφόρµα συνεύρεσης καλλιτεχνών και φίλων της street κουλτούρας και της µουσικής, µια ευκαιρία για διάλογο και ανταλλαγή ιδεών, skate κόλπων και έκφρασης µε σύγχρονα µέσα στο πλαίσιο της contemporary urban culture. 
read more " ΟΛΟ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΩΝ 53ων ∆ΗΜΗΤΡΙΩΝ ΤΟΥ ∆ΗΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ "
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΑ »

53 ΔΗΜΗΤΡΙΑ Από τις 29 Σεπτεμβρίου έως και τις 21 Οκτωβρίου θα διαρκέσουν τα 53α Δημήτρια του Δήμου Θεσσαλονίκης,

Η πόλη. Οι άνθρωποι. Οι τέχνες. Έχουν έναν κοινό τόπο. Την ανάσα. Όσο ανασαίνουν… τόσο θα υπάρχουν, τόσο θα εξελίσσονται, τόσο θα εμπνέονται ξανά και ξανά.
 Στα 53α Δημήτρια η Θεσσαλονίκη, οι άνθρωποί της και οι τέχνες θα συναντηθούν για μια ακόμη χρονιά. Θέατρο, χορός, μουσική, performances, εικαστικά, συνέδρια, εκδηλώσεις και παράλληλες δράσεις θα αποτελέσουν τον βασικό κορμό της φετινής διοργάνωσης, με άξονα την δημιουργικότητα με κάθε καλλιτεχνικό μέσο και τον πολιτισμό ως ένα ταξίδι για όλους. Από τις 29 Σεπτεμβρίου έως και τις 21 Οκτωβρίου θα διαρκέσουν τα 53α Δημήτρια του Δήμου Θεσσαλονίκης, διατηρώντας την παράδοση του μεγαλύτερου θεσμού της πόλης για πάνω από μισό αιώνα και βάζοντάς την σε έναν παλμό που τον χρειάζεται για να παραμένει ζωντανή και ζωηρή.
Μετά από σχετικό open call, κατατέθηκαν 250 αιτήματα-προτάσεις. Η ανοικτή πρόσκληση αφορούσε φορείς, ομάδες και μεμονωμένους καλλιτέχνες,  με στόχο τη συμμετοχή τους στο φεστιβάλ, με αντικείμενο τους τομείς μουσικής, θεάτρου, χορού, εικαστικών, performance, street art, video art, κινηματογράφου, διαλέξεων, εργαστηρίων και νέων τεχνολογιών. Οι προτάσεις αξιλογήθηκαν και μια σειρά από αυτές θα καλύψουν φέτος το 50% του βασικού προγράμματος των Δημητρίων. Θέλουμε να ευχαριστήσουμε λοιπόν όλους όσους συμμετείχαν και θέλησαν να γίνουν κομμάτι των Δημητρίων.
Στο βασικό πρόγραμμα των φετινών Δημητρίων θα απολαύσουμε από συναυλία στα Συμμαχικά Νεκροταφεία μέχρι project, performances, εκθέσεις και εκδηλώσεις στην Ροτόντα, το Αλατζά Ιμαρέτ, το Δημοτικό Θέατρο Άνετον, το Λιμάνι, τα Σφαγεία, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Βαφοπούλειο και το Γενί Τζαμί. Θα δούμε το ζωντανό θέατρο του 1968, θέατρο με άρωμα από Δανία, Ουγγαρία, Βέλγιο. Θα γνωρίσουμε την Catherine Bay και θα αγαπήσουμε συνεργασίες και βραδιές με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.
Στο πλαίσιο των 53ων Δημητρίων διοργανώνεται φέτος ένα νέο τμήμα που αφορά την τέχνη του θεάτρου. Εγκαινιάζουμε λοιπόν το πρώτο θεατρικό showcase με παραστάσεις, όπως «Frida κι άλλο», «Εσύ: Τα στοιχεία», «Οιδίπους», «Ο Ευαγγελισμός της Κασσάνδρας», «Mute», «Περιμένοντας τον Γκοντό», «Το δαχτυλίδι της μάνας», «Relic», «After the campsite: Από δω κι εμπρός», «Επαναστατικές μέθοδοι για τον καθαρισμό της πισίνας». Στο showcase θα παρευρεθούν σημαντικοί άνθρωποι του θεάτρου από διάφορες χώρες όπως η Σερβία, η Πολωνία, η Σλοβακία, η Πορτογαλία, η Βουλγαρία, η Βοσνία, η Ισπανία, η Ιταλία, η Ρουμανία, η Τουρκία, η Αυστρία, η Γεωργία, το Ισραήλ, την Γερμανία, εξάγοντας με αυτόν τον τρόπο το θεατρικό ταλέντο σε χώρες που διατηρούν μια ξεχωριστή θεατρική παράδοση.
Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα Εδώ

Πάνω από πενήντα χρόνια Δημήτρια. 
Μια απόπειρα «συγκόλλησης» και επιτομής δρωμένων, ανθρώπων και στιγμών από την ιστορία και τα αρχεία του σημαντικότερου πολιτιστικού θεσμού της Θεσσαλονίκης.
Τα αρχεία είναι πεδία ανασκαφών, ένα είδος αρχαιολογίας του σύγχρονου κόσμου. Προσέρχεσαι σε αυτά με δέος, μάσκα και γάντια, ανίδεος για το τι μπορεί να συναντήσεις. Πέρασα μια σκονισμένη άνοιξη σκαλίζοντας τα αρχεία της πόλης με αφορμή το ιωβηλαίο των Δημητρίων -μια επίμονη «χρονότρηση» στην πολιτισμική στρωματογραφία της πόλης.
Τα κάθε λογής αρχεία και τα παραφερνάλιά τους  -λευκώματα, αφίσες, φωτογραφίες, δελτία Τύπου, βίντεο, αποδελτιώσεις, σημειώσεις, προϋπολογισμοί, ισολογισμοί, απολογισμοί, προτάσεις συμμετοχής καλλιτεχνών, σχέδια κανονισμών-, ταξινομημένα ή ατάκτως ερριμμένα, επίσημα ή ερασιτεχνικά, δημόσια ή ιδιωτικά, σε ράφια, υπόγεια, φακέλους και σακούλες, με καλούν σε ένα ιδιότυπο κυνήγι θησαυρού: ακολουθώ ίχνη, που με οδηγούν σε νέα ίχνη, που με καλούν να επανεξετάσω τα προηγούμενα, τα οποία φωτίζουν ή τα ανατρέπουν, που ζητούν να γίνω, όπως έγραφε ο Πεντζίκης, «συγκολλητής».
Μια ακτινοβόλος εστία πολιτισμού!
Η προσπέλαση των αρχειακών υλικών και η δημιουργική ανάκρισή τους αφήνει να ξεπροβάλουν μέσα από τα κουβάρια των αρχείων ένας σωρός νήματα πιθανών αποπειρών ιστοριογράφησης, και η συναρπαστική, αδιάλειπτη, πεντηκονταετής διαδρομή μιας διοργάνωσης που καθιερώθηκε το 1966 από την τοπική επιτροπή του ΕΟΤ ως «μόνιμος καλλιτεχνικός θεσμός [που] επιδιώκει όχι μόνον να υπηρετήση και να προβάλη τας αιωνίας αξίας και τα ιδεώδη του Ελληνισμού, αλλά και να καταστήση την μακεδονικήν πρωτεύουσαν ακτινοβόλον εστίαν των μεγάλων σύγχρονων πολιτιστικών οραματισμών και επιτεύξεων του λαού μας», όπως σημείωνε ο τότε Πρόεδρος της Δημοκρατίας Στέφανος Στεφανόπουλος στον κατάλογο της πρώτης διοργάνωσης.
Ιστορίες που συνθέτουν μια μικρή φιλοσοφία πολιτιστικής διαχείρισης: Από τον πολιτισμικό ελιτισμό μιας διοργάνωσης για λίγους στη διατύπωση της ανάγκης για λαϊκή απήχηση από τα μέσα του ’80 και κατόπιν, και από το στόχο της αναβίωσης της βυζαντινής Θεσσαλονίκης στην ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση Διεθνών Φεστιβάλ (1995). Ή εξωτερικής πολιτιστικής πολιτικής, με διαφημιστικές καταχωρήσεις (τη δεκαετία του ’70) αλλά και με κείμενα των καταλόγων στα αγγλικά (από τη δεκαετία του ’90 μέχρι τις μέρες μας). Ακόμη, μικρές ιστορίες επικοινωνιακής πολιτικής: πώς φτάσαμε από τα (300.000) φέιγ βολάν, γραμμένα στα ελληνικά και στα αγγλικά, που σκορπίστηκαν στον ουρανό της πόλης από δύο στρατιωτικά αεροσκάφη για να προαναγγείλουν την έναρξη της πρώτης διοργάνωσης τον Οκτώβριο του 1966 στο σάιτ του 2004 και τα social media. Ή ένα ταξίδι στη σύγχρονη γραφιστική ιστορία της πόλης μέσα από τα εξώφυλλα και το σχεδιασμό των καταλόγων: Από το παγώνι του Σβορώνου, στη γεωμετρία του Τσίζεκ και τις μετα- φιγούρες των Beetroot. Ή ιστορίες εκδοτικών «γκιουλιβερισμών»: Από τα ολιγοσέλιδα τομίδια στις εκδοτικές υπερπαραγωγές των αρχών του 2000, αμφότερα συλλεκτικά είδη.
Ιστορίες τρανέματος: Από τον οριακά διψήφιο αριθμό εκδηλώσεων στις πρώτες διοργανώσεις με τις παραστάσεις να επαναλαμβάνονται (από ανάγκη, αλλά και κατόπιν απαίτησης του κοινού – πάνω από 15.000 άτομα παρακολούθησαν τις 6 παραστάσεις της Όπερας του Βουκουρεστίου και των μπαλέτων της το 1970) στον τριψήφιο αριθμό στις αρχές του 2000 αλληλοεπικαλυπτόμενων εκδηλώσεων που στις αρχές του 2000 καλούν το κοινό σε χάραξη στρατηγικής παρακολούθησης. Συνολικός αριθμός: περισσότερες από 2000 συνολικά πραγματοποιημένες κεντρικές και παράλληλες εκδηλώσεις μέσα σε 49 χρόνια.
Ή διεύρυνσης: από τις αμιγώς ελληνικές πρώτες διοργανώσεις και την κατοπινή (από το 1968) συμπερίληψη καλλιτεχνών και σχημάτων από το εξωτερικό, κυρίως από τις Ανατολικοευρωπαϊκές χώρες αρχικά, στη γεωγραφική έκρηξη – συνολικά περισσότερες από 30 διαφορετικές χώρες προέλευσης συμμετεχόντων καλλιτεχνών, από τη Νέα Ζηλανδία έως τον Καναδά και την Ιαπωνία.
Ή επέκτασης, αντικειμένου και χώρου: Από την αρχική προσκόλληση στη μουσική και το θέατρο, σε συμπερίληψη μιας πληθώρας καλλιτεχνικών και πολιτιστικών μορφών, από ροκ όπερα και υπαίθριες εικαστικές εγκαταστάσεις, σε παντομίμα, Καραγκιόζη και φεστιβάλ κομμωτικής τέχνης. Και από το θέατρο της ΕΜΣ και τη Ροτόντα στις πρώτες διοργανώσεις, στα περισσότερα από 100 διαφορετικά σημεία δράσης στην πόλη συνολικά, υπαίθρια και στεγασμένα. Αλλά και στην ανάδειξη-ανάκληση από τη λήθη πάλαι ποτέ ανοίκειων σημείων κτιρίων της πόλης: Αλατζά Ιμαρέτ, Σφαγεία, Βίλλα Πετρίδη. Ή τέλος, λίστες καταγραφής των πολιτιστικών δράσεων που προέκυψαν μέσα από τον θεσμό των Δημητρίων (για παράδειγμα, Εικαστικοί Περίπατοι, Ethno Jazz Festival, τα Δημήτρια στα Σχολεία, ανασύσταση τοπικής παραγωγής όπερας, κ.α.), υπογραμμισμένες σημειώσεις για τα ονόματα των καλλιτεχνών που αναδείχθηκαν μέσα από τα Δημήτρια, αλλά και όλα εκείνα τα ονόματα, τους Τσικ Κορέα, και τους Γουέιν Σόρτερ και τους Χέλμουτ Νιούτον αυτού του κόσμου που δύσκολα θα καταφέρναμε αλλιώς να συναπαντήσουμε.
 Εδώ, στη ρωγμή του χρόνου
Σταδιακά, αρχίζω να εγκαταλείπω τα νήματα αμέσως μόλις τα καταγράψω. Παρατηρώ ότι ο ρυθμός της φυλλομέτρησης ολοένα και μειώνεται. Οι φωτογραφίες, συχνά ξεθωριασμένες, ακόμη πιο συχνά χωρίς λεζάντες, καλούν σε ένα ιδιότυπο «μάντεψε ποιος». Απαιτούν προσοχή στις λεπτομέρειες, στα γνωστά-άγνωστα περιβάλλοντα πίσω από τα γνωστά-άγνωστα πρόσωπα -η ιστορία κάθε εποχής όπως καταγράφεται από τα κουστούμια, τις πόζες και τους μορφασμούς των απεικονιζομένων. Οι ιστορίες ανακαλούν προσωπικές εμπειρίες, μακρινές αναμνήσεις. Οι ευγενικοί, φιλόξενοι αρχειονόμοι, εγκαταλείπουν τα γραφεία τους και με συνοδεύουν σε αυτό το άφημα του «αντικειμενικού» βλέμματος, μοιράζονται μαζί μου τις δικές τους εμπειρίες και αναμνήσεις. Στην κατακερματισμένη αρχειακή αφήγηση, έρχεται να προστεθεί, κόλλα της συναρμογής, η προσωπική μαρτυρία/ερμηνεία.
Απόφαση: το προϊόν της αρχικής (σε καμία περίπτωση εξαντλητικής) έρευνας να είναι μια προσομοίωσή της. Ούτως ή άλλως, η εξιστόρηση του «μυστηρίου», αποσπασματική, δεν συνεπάγεται και λύση του γρίφου. Απομένουν πολλά ψηφία ακόμη, ίσως λησμονημένα σε κούτες και υπόγεια, ή που έχουν από καιρό πια αποσυντεθεί. Παραδίδουμε στη διάθεσή σας, αγαπητοί περιηγητές, ένα οπτικό αρχειακό υλικό με σκοπό να μετατραπεί σε βιωματικό εργαστήριο ανάκλησης των προσωπικών σας εμπειριών και αναμνήσεων από τα Δημήτρια, εκείνων που συνιστούν και επαναδιαπραγματεύονται την πολιτισμική μας ταυτότητα, που καθιστούν, όλους εμάς, το μεγάλο ζων αρχείο μιας κοινωνικοπολιτισμικής ιστορίας 50 χρόνων.
Μια μικρή αντήχηση των καιρών μας: συχνά οι αρμόδιοι στα σημειώματά τους που συμπεριλαμβάνονται στους ετήσιους καταλόγους θα αναφερθούν στις οικονομικές δυσκολίες της διοργάνωσης, στις περιρρέουσες συνθήκες που κάποιες χρονιές έθεσαν εν αμφιβόλω την πραγματοποίησής της. (Μοιάζει να) απαντά ο Κωστής Μοσκώφ, σε ένα κείμενό του στο επετειακό λεύκωμα για τα 33 χρόνια Δημητρίων το 1955: «Τα Δημήτρια είναι μια ανάσα μες τον χρόνο, γιορτή της μητέρας Θεσσαλονίκης. Μακάρι η γιορτή αυτή να γίνει το καθημερινό γεγονός, το πολιτιστικό προϊόν ποιότητας, να κυριεύσει κάθε στιγμή μας συμμετέχοντας και αυτό με τους δικούς του τρόπους στον αγώνα για τον παραπέρα εξανθρωπισμό της ζωής».

Και κάπως έτσι, το αρχείο, το συμπύκνωμα των ατομικών μας εμπειριών, γίνεται με τη σειρά του η αρχαιολογία του μέλλοντός μας.
read more " 53 ΔΗΜΗΤΡΙΑ Από τις 29 Σεπτεμβρίου έως και τις 21 Οκτωβρίου θα διαρκέσουν τα 53α Δημήτρια του Δήμου Θεσσαλονίκης, "
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΑ »