Πέμπτη, 8 Φεβρουαρίου 2018

20ό ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ [2-11/3/2018] Διεθνές Διαγωνιστικό



Το επετειακό 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης επιλέγει φέτος τις
10 ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος με πυξίδα το διάσημο βιβλίο Ζωή, οδηγίες χρήσεως  (πρωτότυπος τίτλος:
La Vie mode d' emploi, μετάφραση: Αχιλλέας Κυριακίδης, εκδόσεις Ύψιλον) του Ζορζ Περέκ. Ένα βιβλίο ποταμός, 600 σελίδων, 2.000 χαρακτήρων και εκατοντάδων ιστοριών, το οποίο αντιμετωπίζει τη ζωή σαν ένα παζλ που δεν μπορεί να ολοκληρωθεί ποτέ.

Ο Περέκ προ(σ)καλεί τον αναγνώστη σε ένα διανοητικό παιχνίδι που ακροβατεί πάνω σε έννοιες όπως είναι ο χρόνος, η ματαιότητα, η μνήμη, η ευτυχία, η ζωή και ο θάνατος. Ο συγγραφέας μοιάζει να κοιτά μέσα από άπειρες κλειδαρότρυπες τις ιστορίες των ανθρώπων που έζησαν σε μια τεράστια πολυκατοικία, στη διάρκεια εκατό χρόνων - κι όλα αυτά, σε μία χρονική στιγμή, σαν φωτογραφία που παγώνει το χρόνο. Ο Περέκ παίζει με το ίδιο το παιχνίδι της ζωής. Δεν είναι τυχαίο πως ήταν εκλεκτό μέλος του OuLiPo (Ouvroir de Littérature Potentielle / Εργαστήριο Δυνητικής Λογοτεχνίας), του πιο συναρπαστικού και -στην κυριολεξία- ψυχαγωγικού λογοτεχνικού κινήματος του 20ού αιώνα.

Η φιλοσοφία του OuLiPo εμπλέκει την έννοια του παιχνιδιού, κλείνοντας το μάτι σε όσα συμβολίζει η λέξη, αλλά και σε όσους της έδωσαν διαφορετικές διαστάσεις σε όλη την ιστορία της τέχνης. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι ο τρόπος επιλογής των ταινιών που διαγωνίζονται σε ένα φεστιβάλ είναι ένα παιχνίδι αυτοπεριορισμών, το οποίο τελικά δεν μας περιορίζει, αλλά μας απελευθερώνει, διότι μας επιτρέπει να ορίσουμε εμείς τους κανόνες του. Ο Ρεϊμόν Κενώ, από τους ιδρυτές του OuLiPo, είχε γράψει ότι τα μέλη του OuLiPo «είναι σαν τα ποντίκια που φτιάχνουν μόνα τους τον λαβύρινθο από τον οποίο πρέπει να βγουν». Αναζητώντας κι εμείς την έξοδο από τον λαβύρινθο που φτιάχνουμε, χρησιμοποιήσαμε ως πυξίδα επιλογής το βιβλίο του Περέκ.

Φέτος λοιπόν σας προσκαλούμε να συμμετάσχετε σε αυτό το σινεφιλικό παιχνίδι που θα μπορούσε να ονομαστεί OuFeCiPo (Ouvroir de Festival Cinématographique Potentiel). Πρόκειται για έναν άλλο τρόπο επιλογής ταινιών, έναν άλλο τρόπο να βλέπουμε, να κρίνουμε και να σκεφτόμαστε τις ταινίες και, βεβαίως, να τις αντιμετωπίζουμε σαν ένα λαβύρινθο, οι τοίχοι του οποίου είναι φτιαγμένοι με υλικά παρμένα από την λογοτεχνία και τα εικαστικά. Η έξοδος απ’ το λαβύρινθο δεν είναι παρά ένα υπέροχο, ψυχαγωγικό, εκπαιδευτικό και ταυτόχρονα διανοητικό παιχνίδι.

Ανακαλύψτε τις ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού:


Las cinephilas της Μαρία Άλβαρες (Αργεντινή)
Έξι ηλικιωμένες γυναίκες από την Ισπανία, την Αργεντινή και την Ουρουγουάη, μοιράζονται ένα κοινό πάθος-τρόπο ζωής: το σινεμά. Εξαιρετικά αφοσιωμένες, ζουν και αναπνέουν καθημερινά γι’ αυτό, σαν αντίδοτο στη μοναξιά και το χρόνο που περνά. Οι πιο αξιολάτρευτοι χαρακτήρες σε έναν απίστευτα feelgood ύμνο στην έβδομη τέχνη και στη ζωή.


Meteors του Γκιουρτζάν Κελτέκ (Ολλανδία-Τουρκία)
Τι κοινό έχουν ένα κοπάδι αγριοκάτσικα σε απόκρημνα βουνά, μια ολονύχτια γιορτή και μια βροχή από μετεωρίτες που φωτίζουν τον νυχτερινό ουρανό σε ένα χωριό της Τουρκίας; Μια διαδρομή στη μνήμη, ένα δυνατό πολιτικό σχόλιο που διατυπώνεται σε αυτό το εικαστικά πανέμορφο πειραματικό ντοκιμαντέρ.

Awaken του Τζιαγουέι Νινγκ (Κίνα)
Οι πάγοι λιώνουν και η άνοιξη έρχεται ξανά σε ένα μικρό χωριό της Κίνας. Ένας ψαράς ετοιμάζεται να ψαρέψει και πάλι. Πρέπει να πάει κόντρα στις δυνάμεις της φύσης, να επιβιώσει μέσα στο απέραντο λευκό. Το μεγαλείο της φύσης –και η θέση του ανθρώπου μέσα σε αυτή- αποτυπώνεται με σπάνια δεξιοτεχνία από έναν νεαρό σκηνοθέτη, σε ένα ντοκιμαντέρ όπου μιλούν μόνο οι πανέμορφες εικόνες.

Angkar της Νίρι Αντελίν Χάι (Γαλλία)
Ο πατέρας της σκηνοθέτιδας, επιζών της γενοκτονίας των Ερυθρών Χμερ στην Καμπότζη επιστρέφει στο χωριό όπου έζησε τις πιο φρικαλέες στιγμές της ζωής του. Συναντά εκείνους που τον βασάνισαν, προσπαθεί να συμφιλιωθεί με τον εφιάλτη. Ένα ταξίδι μνήμης και επούλωσης και ταυτόχρονα η προσωπική αναζήτηση της σκηνοθέτιδας που γεννήθηκε σε ένα τέτοιο μέρος, κατά τη διάρκεια μιας μελανής σελίδας της σύγχρονης ιστορίας.   

Hotel Jugoslavija του Νικολά Βανιέρ (Ελβετία)
Υπήρξε το μεγαλύτερο ξενοδοχείο των Βαλκανίων, ένα μυθικό μέρος-πόλος έλξης της πολιτικής και καλλιτεχνικής αφρόκρεμας. Ένα μνημείο των αλλαγών που υπέστη η χώρα, από τη Γιουγκοσλαβία του Τίτο ως τη Σερβία του Μιλόσεβιτς και έπειτα. Οι άνθρωποι που έζησαν σε αυτό με τον ένα ή τον άλλο τρόπο αφηγούνται μοναδικές ιστορίες από το εμβληματικό «Ξενοδοχείο Γιουγκοσλαβία».


The Distant Barking of Dogs του Σιμόν Λέρεν Βίλμοντ (Δανία)
Πώς επιβιώνει και μεγαλώνει ένα παιδί εγκλωβισμένο μέσα σε έναν πόλεμο; Και τι σημάδια του αφήνει όλο αυτό στο τέλος; Ο μικρός Όλεγκ ζει μαζί με τη γιαγιά-φύλακα άγγελό του σε μια επικίνδυνη εμπόλεμη ζώνη: ένα σχεδόν ερημωμένο μικρό χωριό της Ανατολικής Ουκρανίας. Οι δυο τους δεν έχουν πού αλλού να πάνε. Όπως λέει όμως και μια ουκρανική παροιμία «κάθε σκύλος είναι λιοντάρι όταν είναι στο σπίτι του».

Baronesa της Ζουλιάνα Αντούνες (Βραζιλία)
Πόσο δύσκολο είναι να είσαι γυναίκα σε φαβέλα; Το ντοκιμαντέρ παρουσιάζει τις φαβέλες όπως δεν τις έχουμε ξαναδεί: μέσα από την καθημερινότητα δυο γυναικών που ζουν στον άγριο κόσμο τους, κάπου στα περίχωρα του Μπέλο Οριζόντε στη Βραζιλία. Το φιλμ ζουμάρει σε ένα μικρόκοσμο όπου κόντρα στη βία, τους κινδύνους και τα αδιέξοδα, η γυναικεία φύση βρίσκει τον τρόπο να επιβιώνει. 


All that Passes by a Window that Doesnt Open του Μάρτιν ΝτιΤσίκο (ΗΠΑ-Κατάρ) Εργάτες από το Αζερμπαϊτζάν κατασκευάζουν έναν νέο σιδηρόδρομο τελευταίας τεχνολογίας. Ένας σταθμάρχης στην Αρμενία περιμένει εδώ και είκοσι χρόνια τα τρένα να περάσουν, σε σύνορα κλειστά. Η δύσκολη καθημερινότητα, τα όνειρα και οι ελπίδες τους είναι στην ουσία κοινές, παρά τις όποιες διαφορές τους.  

Οι ελληνικές ταινίες που συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα θα ανακοινωθούν σύντομα.


read more " 20ό ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ [2-11/3/2018] Διεθνές Διαγωνιστικό "
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΑ »

"ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ ΤΟ Erasmus+" . Εκδήλωση με θέμα την ενημέρωση για το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ διοργανώνει η ΜΚΟ ΑΕΝΑΟ στη Θεσσαλονίκη, στις 11 Φεβρουαρίου 2017.


"ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ ΤΟ Erasmus+" Εκδήλωση με θέμα την ενημέρωση για το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ διοργανώνει η ΜΚΟ ΑΕΝΑΟ στη Θεσσαλονίκη, στις 11 Φεβρουαρίου 2017. ("ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ ΤΟ Erasmus+") .Η δραστηριότητα πραγματοποιείται στα πλαίσια διάχυσης του προγράμματος “Step Forward”, που έλαβε χώρα στη Θεσσαλονίκη τον Νοέμβριο του περασμένου έτους με συμμετέχοντες από 10 διαφορετικές χώρες (Ελλάδα, Αρμενία, Αζερμπαϊτζάν, Λετονία,Αίγυπτος, Αλγερία, Φιλανδία, Βουλγαρία ,Γεωργία, Ιταλία). Η δράση θα έχει τη μορφή παιχνιδιού εξερεύνησης στο οποίο οι συμμετέχοντες χωρισμένοι σε ομάδες θα ακολουθήσουν μία διαδρομή στο κέντρο της πόλης περνώντας από σημεία-σταθμούς όπου θα κληθούν να πάρουν μέρος σε μικρές βιωματικές δραστηριότητες.Σκοπός είναι η ενημέρωση τους για τις ευκαιρίες που προσφέρει το Erasmus+ και η καλλιέργεια της ενεργού συμμετοχής μέσα από την μη τυπική μάθηση. Στην δραστηριότητα θα συμμετάσχουν πρόσκοποι από το Κιλκίς και τη Θεσσαλονίκη, παιδιά από το Ελληνικό Παιδικό Χωριό και τα Παιδικά Χωριά SOS. Η εκδήλωση θα καλυφθεί υγειονομικά από τον Ερυθρό Σταυρό και θα στηρίζεται στην προσφορά εθελοντών της ΜΚΟ και βαθμοφόρων των προσκοπικών συστημάτων. ΑΕΝΑΟ: Παναγία Γούμερα 2, Θέρμη, Θεσσαλονίκη Τηλ. 2310420489, 6947202318, 6932213757 e-mail: amoutzia@auth.gr aenao7@gmail.com
read more " "ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ ΤΟ Erasmus+" . Εκδήλωση με θέμα την ενημέρωση για το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ διοργανώνει η ΜΚΟ ΑΕΝΑΟ στη Θεσσαλονίκη, στις 11 Φεβρουαρίου 2017. "
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΑ »

Αφέντης και Δούλος -- Λέων Τολστόι -- στο Θέατρο ΑΘΗΝΑΙΟΝ-- ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ

ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ ΔΩΡΕΑΝ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
  ΣΤΙΣ 7 μμ την Κυριακή 11/2/2018

Από 9 έως και 18  Φεβρουαρίου

Η παράσταση που συγκλόνισε κοινό και κριτικούς ανεβαίνει στη Θεσσαλονίκη , μετά την μεγάλη επιτυχία που γνώρισε  για 2 συνεχόμενες χρονιές στην Αθήνα

Ο Γιώργος Νανούρης διασκευάζει και σκηνοθετεί το διήγημα του Λέοντος Τολστόι «Αφέντης και Δούλος» με τον Δημήτρη Λιγνάδη στο ρόλο του Αφέντη και τον ίδιο στο ρόλο του Δούλου. Τη μουσική της παράστασης υπογράφει ο Λόλεκ.
Μετά τις επιτυχίες Κατερίνα και Χειρόγραφο ο Γιώργος Νανούρης  επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, με την παράσταση Αφέντης και Δούλος, στο θέατρο ΑΘΗΝΑΙΟΝ, από Παρασκευή 9 έως και Κυριακή 18 Φεβρουαρίου !
Το διήγημα του Λέοντος Τολστόι που γράφτηκε σε μια πολύ δύσκολη οικονομική περίοδο της Ρωσίας 125 χρόνια πριν, είναι ίσως πιο επίκαιρο από ποτέ. Μοιάζει με σύγχρονη παραβολή που μιλά για την αναζήτηση του νοήματος της ζωής. Ένας πλούσιος έμπορος αψηφά τις ακραίες καιρικές συνθήκες και με μοναδικό κίνητρο το κέρδος, αποφασίζει να βγει με τον υπηρέτη του μέσα στη νύχτα για να προλάβει να αγοράσει πρώτος ένα κτήμα σε τιμή ευκαιρίας. Στο δρόμο, εξαιτίας μιας δυνατής χιονοθύελλας, χάνονται στις παγωμένες εκτάσεις της ρωσικής επαρχίας. Οι δύο άντρες βρίσκονται τώρα ανυπεράσπιστοι μπροστά στους κινδύνους της μανιασμένης φύσης. Ο αφέντης θα προσπαθήσει να σώσει τον εαυτό του αφήνοντας τον δούλο μόνο και αβοήθητο. Πολύ σύντομα όμως θα βρεθεί στην ίδια θέση μ' αυτόν και τότε θα ακούσει για πρώτη φορά την καρδιά του να χτυπά πραγματικά...


Ταυτότητα παράστασης
Διασκευή-Σκηνοθεσία
Γιώργος Νανούρης

Παίζουν
Δημήτρης Λιγνάδης
Γιώργος Νανούρης

Μουσική
Λόλεκ

Σκηνικά-Κοστούμια
Μαίρη Τσαγκάρη
Φωτισμοί
Χρήστος Τζιόγκας
Εικαστική σύλληψη και επιμέλεια: 
Γιώργος Νανούρης
Υπεύθυνη επικοινωνίας: Ρίτα Σίσιου
Παραγωγός: Γιώργος Λυκιαρδόπουλος
Η Διασκευή είναι βασισμένη στο βιβλίο: Λέων Τολστόι, Αφέντης και υπηρέτης-Μετάφραση από τα ρωσικά: Σταυρούλα Αργυροπούλου 
Εκδόσεις Ροές, Αθήνα 2016.
Παραστάσεις  :
Τετάρτη :      8.00 μμ
Πέμπτη - Παρασκευή  : 9.15 μμ
Σάββατο :  7 μμ & 9.15 μμ
Κυριακή :   7 μμ & 9.15 μμ
 
Τιμές εισιτηρίων : 16 € & 12 €
Προπώληση : Ταμείο θεάτρου & www.ticketservices.gr
Μια παραγωγή της Λυκόφως   www.lykofos.org


ΚΡΙΤΙΚΕΣ

"Το κείμενο αναδεικνύεται σε ένα θερμής ανθρωπιάς, παλλόμενο, ποιητικό, συγκινητικό θεατρικό κομμάτι, εξαιρετικών ρυθμών -μουσική!- που το στηρίζουν το ευφάνταστο σκηνικό με το υπέροχο έλκηθρο - και, κυρίως, οι δύο ερμηνείες: του ίδιου του Γιώργου Νανούρη -- και, βασικά, του συγκλονιστικού Δημήτρη Λιγνάδη που, με την ωριμότητα, την απόλυτη κυριαρχία στα μέσα του, την αμεσότητα και το μοναδικό -αποφασιστικής σημασίας ειδικά εδώ, σε ένα κομμάτι που στηρίζεται στην αφήγηση- φωνητικό του όργανο, για άλλη μία φορά αποδεικνύει ότι κατατάσσεται στην εντελώς πρώτη γραμμή του υποκριτικού δυναμικού μας. Μία παράσταση που θα γεμίσει τις μπαταρίες σας για πολύ καιρό. Μην τη χάσετε!
Γιώργος Σαρηγιάννης, totetartokoudouni.blogspot.com

“Δεν μιλάμε απλώς για ένα θεατρικό γεγονός - αν και πρόκειται για μια παράσταση - όσο για ένα πνευματικό, καλλιτεχνικό και ηθικό γεγονός ύψιστης σημασίας που η προτεραιότητά του, λόγω του θέματός του, θα έπρεπε να παραμένει πρωταρχική.”
Θανάσης Νιάρχος, Τα Νέα

"Με την «Κατερίνα», ο Νανούρης προσθέτει με τον «Αφέντη και Δούλο» έναν ακόμα δημιουργικό κρίκο.
Η παράσταση διαθέτει ευαισθησία και μέσα από τις απλές σκηνικές λύσεις καταφέρνει να αποδώσει το αχανές χιονισμένο ρωσικό τοπίο και μαζί την αχανή ανθρώπινη ψυχή.  Με μια βαθιά, προσωπική ερμηνεία, ο Λιγνάδης, πάνω στην σχεδόν άδεια σκηνή, ζωντανεύει έναν ολόκληρο κόσμο ως τα μύχια του ανθρώπου που παλεύει για να σωθεί - ή να σώσει. Ο πλούτος των ερμηνευτικών του μέσων και η σκηνική του λιτότητα τον οδηγούν σε στέρεα θεατρικά μονοπάτια που αποκαλύπτουν μεγάλο πλούτο."                           
Μυρτώ Λοβέρδου, Τα Νέα

"Με κέντρισε, με γοήτευσε, με μάγεψε. Zηλευτή διασκευή του Γιώργου Νανούρη εμπνευσμένη σκηνοθετική δουλειά, μοναδικής αισθητικής ιδέες-λύσεις και βρήκα και τον ίδιο πιο καίριο υποκριτικά από ποτέ: στον Δούλο του έχει μέτρο και ακρίβεια, με συγκίνησε βαθύτατα. Αυτό όμως που με καθήλωσε, με συγκλόνισε, με συντάραξε ήταν το «κέντημα» που έφτιαξε στον Αφέντη του-με την σκηνοθετική καθοδήγηση πάντα του Νανούρη-ο χαρισματικός και σημαντικός Δημήτρης Λιγνάδης.  Συναρπαστικός και συνταρακτικός"        
Βασίλης Μπουζιώτης, enikos.gr



"Αυτή η τρυφερή, ποιητική καλλιέργεια του συναισθήματος, έστω και «μπρεχτική αδεία», έρχεται ως απάντηση στη πλήρη κατάργηση συναισθήματος από ψυχρούς, ανυπόκριτους ηθοποιούς που ευαγγελίζεται το μεταδραματικό θέατρο. Μήπως βρισκόμαστε ενώπιον μιας νέας αλφαβήτου του επί σκηνής συναισθήματος, ενώπιον ενός θεάτρου τρυφερότητας, παρηγοριάς και θέρμης σε καιρούς ψυχρότητας και απειλής;"
Άννυ Κολτσιδοπούλου, Καθημερινή

 "Βραδιά θεατρικής μαγείας. Σε επίπεδο υποκριτικής ο Δ. Λιγνάδης και ο Γ. Νανούρης ξεπερνούν την ανάγκη «υπόκρισης», γίνονται αληθινοί. Έρχονται στιγμές που νιώθεις ότι δεν «παίζουν» μόνο, αλλά ζουν -και αντίστοιχα δίνουν στο παιχνίδι ζωή. Εξυψώνουν σε ακέραια σύμβολα τους ρόλους για να μας μεταφέρουν σε έναν χώρο μεταθεατρικής εμπειρίας. Ο Γ. Νανούρης σκηνοθετεί «με το χέρι στην καρδιά» για να μας μεταδώσει το σωτήριο μήνυμα άμεσα."
Λέανδρος Πολενάκης, Αυγή





 "Αυτό είναι το μεγάλο ταλέντο του Νανούρη ως σκηνοθέτη, ακούει πίσω από τις λέξεις, συλλαμβάνει τα έμψυχα και τα άψυχα και τα αφηγείται συνήθως με τον πιο ανεπιτήδευτο τρόπο. Εδώ μάλιστα λέξη, λέξη οδηγούμαστε σε μια μυσταγωγία. Ο Δ.Λιγνάδης σηκώνει -και πετυχαίνει-το βάρος της συγκινητικής ερμηνείας. Για μια ακόμα φορά αποδεικνύει πως είναι μια πολύ ξεχωριστή μορφή στο σύγχρονο ελληνικό θέατρο."
Μαρία Κρύου, Αθηνόραμα


"Μια ακόμα εξαιρετική σκηνοθεσία του Γιώργου Νανούρη, με τον ίδιο και τον εκπληκτικό Δημήτρη Λιγνάδη στις ερμηνείες των ρόλων. Η παράσταση είναι ένα εξαίσιο εικαστικό γεγονός αλλά και μια δεξιοτεχνική θεατρική σύλληψη. Μέσα σε μια ζοφερή για την ανθρωπότητα περίοδο, είναι μια αχτίδα φωτός που χρειαζόμαστε. "
Κάτια Σωτηρίου, mytheatro.gr





read more " Αφέντης και Δούλος -- Λέων Τολστόι -- στο Θέατρο ΑΘΗΝΑΙΟΝ-- ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ "
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΑ »