Τετάρτη, 19 Οκτωβρίου 2016

ΘΕΑΤΡΟ ΑΥΛΑΙΑ - ΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΓΑΜΟΣ απο Θέατρο του ‘Αλλοτε. απο 19/10/2016 κριτική Άγγελα Μάντζιου

ΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΓΑΜΟΣ απο Θέατρο του ‘Αλλοτε. 
Πρεμιέρα 19/10/2016 θέατρο Αυλαία.
κριτική Άγγελα Μάντζιου

ΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΓΑΜΟΣ
ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΑΛΛΟΤΕ
Στο  θέατρο Αυλαία
Λυρικότητα ποιητικού λόγου που ανιχνεύει το σκοτεινό τοπίο του πάθους,  στην ιστορία του Ματωμένου Γάμου,  καθώς από τη χαρά και το μέλλον που ευαγγελίζεται, εναγκαλίζεται τον θάνατο, ακυρώνοντας την ευτυχία,  τη ζωή και το μέλλον.
 Μια τραγωδία  εγγεγραμμένη στο αίμα της ανθρώπινης φύσης, μια ψυχογραφία   αταβιστικού χαρακτήρα ενός λαού,  μια ιστορία ενός μικρού κύκλου ανθρώπων   που τρέφεται  από  το  πάθος ως μοίρα και κλήρο  θανάτου.
Αρχετυπικά πρόσωπα, δομημένη σύνθεση, καίριοι και λιτοί διάλογοι, σκέψεις με  ποιητική έκφραση σ’ ένα φυσικό και ανθρώπινο τοπίο διψασμένο για το αίμα  που  θα στάξει απάνω του,  από τα λόγια και τις πράξεις των ανθρώπων.  Τοπίο σκοτεινό καθώς η νύχτα, μυστηριακό καθώς το φεγγάρι, σκληρό και άγονο καθώς η γη. Τοπίο καθώς εκείνο  της ψυχής των ανθρώπων, διψασμένο για ζωή που τρέφει το όνειρο  της νιότης  και  τρέφεται από αυτό  ο θάνατος, ως άκαιρο συμβάν μιας  ακατάλυτης δύναμης .
Ματωμένος Γάμος, του Ισπανού ποιητή  F. G. Lorca, από την ομάδα « Θέατρο του άλλοτε»,  σε σκηνοθεσία της κ. Β. Δουμανίδου. Παράσταση   συγκινητική ως  δρώμενο,  με μια βιωματικότητα εκφρασμένη  τόσο φυσικά,  που δεν άφηνε ανεπηρέαστους τους θεατές.  Οι σκηνοθετικές σκέψεις ακολούθησαν το κείμενο και   με λεπτές , ευφάνταστες παρεμβάσεις  ανέδειξαν  τις ιδιαιτερότητες  των χαρακτήρων  και της  λαϊκής παράδοσης, με  μοτίβα  που οδήγησαν  σε κορυφώσεις ,  σε μια παράσταση που μίλησε για τη ζωή και τον θάνατο,  με  τους κανόνες του  θεάτρου.  Η ιστορία εξελίχθηκε σε μικρές σκηνές, τοποθετημένες   παράλληλα  εξωτερικά , στον  φυσικό  χώρο ενός δάσους  και  εσωτερικά,  στον  χώρο των σπιτιών των δύο οικογενειών.   Με ελάχιστα συμβολικά αντικείμενα, τραπέζια, καρέκλες, κούπες , ποτήρια και ξερά σκοτεινά δέντρα, καθώς και  με  τα κομμένα κούτσουρα, διευθετήθηκε ο διαχωριστικός κύκλος του ιδιωτικού και δημόσιου χώρου, της χαράς και της λύπης, του ατόμου και της ομάδας. Αυτό το σκηνικό της παράστασης,   ένα ξερό δάσος στο βάθος,  ως  προοιωνισμός του τέλους  της προς αφήγησιν ιστορίας, άφηνε τη σκοτεινή εντύπωση  αγωνίας του επικείμενου. Εξελίχθηκε ως κυρίαρχη εικόνα  και  με το τέλος της παράστασης, όταν   τα δύο  ξερά  κούτσουρα μένουν εκτός σκηνής,   διαχωριστική ανάμνηση και σύμβολο ύλης, μιας ιστορίας που συνέβη παλιά ως αποτρόπαιη  πράξη.
Οι ηθοποιοί της παράστασης  με τα  κλασσικά  χρώματα των κοστουμιών, μαύρο,  με λεπτομέρειες του  γκρίζου και του λευκού  των γυναικών, κόκκινο και άσπρο της νύφης, άσπρο και μαύρο των ανδρών, έδωσαν  την  απόλυτη,  εύγλωττη  αναφορά  του εικονικού κύκλου  των χαρακτήρων και με τις μάσκες,  απέκτησαν την αποτρόπαιη και αρχέγονη όψη των αλλόκοτων όντων  που δυναστεύουν το όνειρο των ανθρώπων. Τα ζωόμορφα χαρακτηριστικά ενίσχυσαν την εικόνα  καταγωγής  των ενστίκτων.  Ξεφλουδίζοντας αιώνες πολιτισμικής  μαθητείας,  αποκάλυψαν  την ισχυρή φύση και το πάθος, στη ζωώδη ρίζα. Οι φωτισμοί έπεσαν πάνω στα πρόσωπα  με τις μάσκες,  στα ευάλωτα  σώματα, στα ρούχα και στα αντικείμενα,   σκοτεινιάζοντας και φωτίζοντας  την προσδοκία της χαράς, το απόλυτο παρορμητικό πάθος,  τον  πόνο  του θανάτου, ως κύκλο  στοιχείων  ευοίωνης και  δεισιδαιμονικής τυχαιότητας.
Η μουσική της παράστασης, ακολούθησε τον συμπληρωματικό  δρόμο  υποστήριξης των δρώμενων  και αν και είχε  να ανταγωνιστεί την ισχυρή,  κλασσική σύνθεση  της εμβληματικής παράστασης των  Κουν, Γκάτσου, Χατζιδάκι, κατόρθωσε να αποδώσει τη λυρικότητα των σκηνών, με τρυφερότητα και αρμονική καλλιφωνία.
Οι σκηνές  των διαλόγων, των εκμυστηρεύσεων,  της προετοιμασίας,  των επαίνων, του γάμου, της γιορτής, της χαράς, της φυγής,  της πάλης των δύο νέων, του θανάτου, του θρήνου,  της κατάρας και του πόνου,   αποδόθηκαν με  ένταση,  εκφραστικότητα  και φυσικότητα. Οι  ποιητικές σκέψεις-εικόνες ακούστηκαν  με λυρικές ρωγμές, παράλληλα με τους ήχους του αλόγου, των πουλιών,  των κραυγών, αφήνοντας ζωηρή εντύπωση αισθητικής συγκίνησης,   στους θεατές που παρακολούθησαν την παράσταση και έγιναν  οι καλεσμένοι ενός ματωμένου  γάμου. Το κόκκινο κουβάρι  που τυλίγει  τα τρία πρόσωπα, ο γάμος ως τελετή με την πλάτη γυρισμένη  προς τους θεατές, έδωσε και  σ’ αυτούς τον αντίστοιχο ρόλο της συμμετοχής στο μυστήριο,  στοχεύοντας σε έναν εσωτερικό σχολιασμό,  σ’ έναν κύκλο ένωσης και αίματος, στην οπτική της κάθαρσης  και του ελέους της αρχαίας τραγωδίας, που αντλεί το υλικό της από την ίδια τη ζωή,  όπως αυτή εξυφαίνει τους  μύθους και τις ιστορίες  της,  διαμορφώνοντας την  αύρα   της λαϊκής   παράδοσης .  
ΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΓΑΜΟΣ

F. G. LORCA (1898 – 1936)


Σε ένα από τα πιο πολυανεβασμένα έργα του παγκόσμιου θεάτρου το Θέατρο του ‘Αλλοτε τολμά να κάνει μια διαφορετική προσέγγιση, τοποθετώντας την τραγική ερωτική ιστορία του Ματωμένου γάμου στο μαγικό σκηνικό ενός δάσους με τους ήρωες του έργου ζωόμορφα όντα.

‘Ετσι ο Γαμπρός με τον Λεονάρντο παρουσιάζονται ως άγριοι
 λύκοι, η Νύφη με παθιασμένη αγριόγατα, η Μάνα με δυνατή λέαινα, ενώ όλοι οι πρωταγωνιστές του δράματος κατέχουν διαφορετικά ζωώδη χαρακτηριστικά.
.
Με άκρως ρεαλιστικές ερμηνείες και χωρίς να αλλάξει τίποτα από το πρωτότυπο κείμενο του Λόρκα, η δράση ακροβατεί ανάμεσα στα αρχέγονα ένστικτα των ανθρώπων και των ζώων, δημιουργώντας έτσι μια λεπτή κλωστή που ενώνει τη μοίρα των ηρώων με την αρχική μας υπόσταση.
Τη μοίρα που καθορίζεται μόνο από την παρόρμηση και την πραγματική μας φύση.
Γιατί στον έρωτα και στον θάνατο είμαστε όλοι έρμαια, σαν ζώα.

Σκηνοθεσία: Βαρβάρα Δουμανίδου 
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Σταύρος Σταυρίδης 
Σκηνικά – Κοστούμια : Θέατρο του ‘Αλλοτε 
Κατασκευή μάσκας: Δημήτρης Βασιλειάδης 
Κίνηση: Δημήτρης Βασιλειάδης, Δημήτρης Φεσσάς 
Διδασκαλία μουσικής: Μέλα Γεροφώτη, Νατάσα Κοψαχείλη
Δημιουργία αφίσας: Φωτεινή Φιλοξενίδου
Φωτογραφίες: Νίκος Γκάρας
Δημιουργία promo trailer: FoolMoon Productions (Τόμης Βρακάς Κώστας Βρακάς) 

Διανομή: 

Μάνα: ‘Ολγα Καλαμάρα 
Λεονάρντο: Δημήτρης Βασιλειάδης 
Νύφη: Τζώρτζια Βογιατζόγλου 
Γαμπρός: Δημήτρης Φεσσάς 
Γυναίκα Λεονάρντο: Μαρία Σεμερτζίδου 
Πεθερά: Θεοδώρα Κωστάκου 
Πατέρας Νύφης: Νικόλας Νικολαϊδης 
Υπηρέτρια: Νατάσα Κοψαχείλη 
Φεγγάρι: Βαρβάρα Δουμανίδου 
Ζητιάνα: Δημήτρης Βασιλειάδης 
Ξυλοκόπος Α’: Μέλα Γεροφώτη – Μαρία Σκανδαλίδου 
Ξυλοκόπος Β’ : Νατάσα Κοψαχείλη 
Κορίτσι Α’ : Μέλα Γεροφώτη – Μαρία Σκανδαλίδου 
Κορίτσι Β’ : Νατάσα Κοψαχείλη 
Γειτόνισσα: Θεοδώρα Κωστάκου

Τηλ.Κρατήσεων : 2310237700
read more " ΘΕΑΤΡΟ ΑΥΛΑΙΑ - ΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΓΑΜΟΣ απο Θέατρο του ‘Αλλοτε. απο 19/10/2016 κριτική Άγγελα Μάντζιου "
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΑ »

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΗΜΗΤΡΙΩΝ - DISCO PARTY ΛΗΞΗΣ !!!



ΥΠΟΘΕΣΗ:
Αντίο 51α Δημήτρια και του χρόνου πάλι!

ΣΚΗΝΗ 1η:
70s 80s & 90s μουσικές (βλ.
 https://www.youtube.com/watch?v=I_izvAbhExY  ήhttps://www.youtube.com/watch?list=RDQtxlCsVKkvY&time_continue=3&v=QtxlCsVKkvY ήhttps://www.youtube.com/watch?v=RD8nNfUA8bc ή  https://www.youtube.com/watch?v=q3svW8PM_jc και πολλά άλλα !!!!

ΣΚΗΝΗ 2η:

Video edition - Ότι ακούς το βλέπεις!!

ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΟΙ:
Φεστιβάλ Δημητρίων, καλλιτεχνική επιτροπή, εθελοντές, συμμετέχοντες καλλιτέχνες, χορηγοί και χίλιοι καλοί όσοι!! 

ΣΥΝΕΝΟΧΟΙ:
Dj’s
Στέφανος Τσιτσόπουλος / 22.00 - 23.00
Makis Haitas (Figaro, Blue Sky, Studio ’54) / 23.00- morning 
ΔΙΑΘΕΣΗ:
Άκρως χορευτική με τρέλα και μέχρι τελικής πτώσεως. 
MOTO ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ:
Ξεχάστε αυτά που ξέρατε!!

ΧΟΡΗΓΟΙ:
Heineken, Heineken Light

ΓΡΑΜΜΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ:
2313 318211 

ΕΙΣΟΔΟΣ:
Ελεύθερη

read more " ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΗΜΗΤΡΙΩΝ - DISCO PARTY ΛΗΞΗΣ !!! "
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΑ »

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΟΡΤΑΣΜΟ ΤΗΣ ΕΠΕΤΕΙΟΥ ΤΗΣ 30ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1944 σε ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ - ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΟΡΤΑΣΜΟ ΤΗΣ ΕΠΕΤΕΙΟΥ ΤΗΣ 30ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1944


Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων που διοργανώνει ο Δήμος Θεσσαλονίκης  με αφορμή τον πρώτο εορτασμό της επετείου της 30ης Οκτωβρίου 1944, η οποία καθιερώθηκε με το Προεδρικό Διάταγμα της 14ης Απριλίου 2016, ως ημέρα απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης από τα γερμανικά στρατεύματα, παρουσιάστηκε  σήμερα, Τετάρτη 19 Οκτωβρίου 2016, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου.

Το Προεδρικό Διάταγμα ορίζει ότι η 30η Οκτωβρίου καθιερώνεται ως δημόσια εορτή τοπικής σημασίας για το Δήμο Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με σχετική εγκύκλιο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, οι εκδηλώσεις του εορτασμού θα περιλαμβάνουν το γενικό σημαιοστολισμό του Δήμου, φωταγώγηση του Δημαρχείου και των λοιπών δημόσιων κτιρίων, επίσημη δοξολογία και επιμνημόσυνη δέηση στον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου, ομιλίες από τον Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολο Τζιτζικώστα και τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη, την κατάθεση στεφάνων στο Ηρώο του Γ΄ Σώματος Στρατού καθώς και σχετικές με την επέτειο, ομιλίες και εκδηλώσεις στα σχολεία. 
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης από την πλευρά του έχει καταρτίσει ένα παράλληλο πρόγραμμα εκδηλώσεων, με την επιμέλεια οργανωτικής Επιτροπής που συγκρότησε το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης με ομόφωνη απόφασή του στις 16 Μαΐου 2016, η οποία απαρτίζεται από δημοτικούς συμβούλους και προσωπικότητες της πόλης.
Οι εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή 30 Οκτωβρίου 2016,   από τον Δήμο Θεσσαλονίκης, περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων,
·         περίπατο ιστορικής μνήμης με ξενάγηση στα σημεία της πόλης όπου διαδραματίστηκαν τα ιστορικά γεγονότα, που θα ξεκινήσει από το Δημαρχείο τις 11.00 το πρωί,
·         ομιλία της Δρ. Ιστορίας του ΑΠΘ, Μαρίας Καβάλα και προβολή ντοκιμαντέρ της Δημοτικής τηλεόρασης Θεσσαλονίκης, TV100, στις 19.00, στην αίθουσα συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου.
·          Παράλληλα προγραμματίζεται η λειτουργία έκθεσης αρχειακού υλικού και τεκμηρίων της συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου, στο Φουαγιέ του Δημαρχείου
Ο Δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης, στο πλαίσιο της συνέντευξης, υπερθεμάτισε της επιλογής της Διοίκησης του Δήμου Θεσσαλονίκης να τιμήσει πρόσωπα και περιόδους, που έχουν αφήσει βαθιά αποτυπώματα στη σύγχρονη φυσιογνωμία της πόλης. «Από την στιγμή που αναλάβαμε τη Διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης κάναμε συστηματική προσπάθεια για την αποκατάσταση της ιστορικής μνήμης. Αναδείξαμε πρόσωπα και ιστορικές περιόδους, που είχαν μείνει στην αφάνεια. Τιμήσαμε ανθρώπους στους οποίους οι τιμές οφείλονταν για χρόνια. Διοργανώσαμε ξεναγήσεις στην πόλη μέσω των δημοτικών Κοινοτήτων. Όλα αυτά έχουν στόχο να βάλουν τα πράγματα σε μια βάση που να τιμά τον εαυτό μας, να προωθεί την αυτογνωσία μας. Στο πλαίσιο αυτό, προσπαθήσαμε να καθιερώσουμε την 30η Οκτωβρίου, ως επέτειο της απελευθέρωσης της πόλης μας το 1944 από τα ναζιστικά στρατεύματα κατοχής».
Ο Δήμαρχος υπενθύμισε ότι η συγκεκριμένη επέτειος γιορτάστηκε  για  πρώτη φορά το 1981 επί Δημαρχίας του Θανάση Γιαννούση, και συνέχισε να τιμάται έως και το 1986, με Δήμαρχο τον Θεοχάρη Μαναβή, οπότε και σταμάτησε. «Δεν θα μπω σε περαιτέρω λεπτομέρειες, πώς και γιατί άργησε τόσο να αποτελέσει επίσημη επέτειο ούτε πώς και γιατί σταμάτησε να τιμάται, διότι θεωρώ ότι πρέπει να τιμούμε την ιστορία μας κοιτάζοντας αυτά που μας ενώνουν και όχι αυτά που μας χωρίζουν. Και επειδή το τέλος της γερμανικής Κατοχής ακολουθήθηκε από τον Εμφύλιο, η συγκεκριμένη επέτειος αποτέλεσε μέρος όσων μας χωρίζουν, αντί να είναι από εκείνα που μας ενώνουν. Όμως η απελευθέρωση της πόλης μας είναι κάτι που μας ενώνει. Και ακριβώς αυτό, η ενότητα, είναι ο βασικός άξονας γύρω απ’ τον οποίο περιστρέφονται οι φετινοί πρώτοι επίσημοι εορτασμοί. Θυμόμαστε και τιμούμε το ιστορικό γεγονός της απολύτρωσης της πόλης από τον γερμανικό στρατό κατοχής» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Γιάννης Μπουτάρης.
Παράλληλα, ο Γιάννης Μπουτάρης ανακοίνωσε την απόφαση του Δήμου Θεσσαλονίκης να δώσει την ονομασία «Λεωφόρος 30ης Οκτωβρίου 1944» στην ανώνυμη οδό που περνάει μπροστά από το Βασιλικό Θέατρο, ως νοητή συνέχεια της Λεωφόρου Νίκης. «Επίσης πρόκειται να τοποθετήσουμε μια μαρμάρινη στήλη που θα μνημονεύει τα ιστορικά γεγονότα της 30ης Οκτωβρίου 1944. Επιπλέον, ως Δήμος θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας – και εδώ εντάσσονται οι ετήσιοι εορτασμοί – για να γίνει αυτή η ιστορική στιγμή της πόλης μας κτήμα όλων των συμπολιτών μας, νεότερων και μεγαλύτερων» κατέληξε ο Δήμαρχος.
Ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Αβραμόπουλος, εκτίμησε ότι η συγκεκριμένη επέτειος αφορά όλη την πόλη και δεν περιορίζεται στα όρια του Δήμου της Θεσσαλονίκης. «Η 30η Οκτωβρίου του 1944 είναι μια ημέρα μνήμης αφιερωμένη σε όσα μας ενώνουν και όχι σε εκείνα που μας χωρίζουν. Αποφασίσαμε να καταρτίσουμε ένα πρόγραμμα, παράλληλα με τις εκδηλώσεις που προγραμματίζονται από την Πολιτεία. Δεν θέλουμε να γιορτάσουμε με τυπικό τρόπο ακόμη μια επέτειο, ούτε να ασχοληθούμε  μόνο με τα γεγονότα του παρελθόντος. Η δική μας παρέμβαση επικεντρώνεται στο γεγονός ότι σήμερα, περισσότερο παρά ποτέ, έχουμε ανάγκη να αναλογιστούμε τις συνέπειες που επιφέρει ο πόλεμος». Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η επέτειος της 30ης Οκτωβρίου δεν χαρακτηρίστηκε αργία διότι «το ζητούμενο δεν είναι να προσθέσουμε άλλη μια αργία, αλλά να αναδειχθεί το περιεχόμενο, να ξαναζωντανέψει η μνήμη γιατί αυτή είναι η αλήθεια, αυτά είναι τα γεγονότα».
Η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Παιδείας και Αθλητισμού, Έλλη Χρυσίδου, έκανε λόγο για μια σημαντική προσπάθεια από ανθρώπους που μετέχουν στην οργανωτική επιτροπή και οι οποίοι έχουν συνεχή ενασχόληση με το θέμα και τόνισε: «Δεν είναι μια απελευθέρωση που πρέπει να τη δούμε αποκλειστικά ως ένα ιστορικό γεγονός. Τοποθετώντας την στο σήμερα και συνδέοντάς την με όσα συμβαίνουν στην κοινωνία ως προεκτάσεις της κρίσης, μπορεί να αναδειχθεί σε μια επέτειο με μεγαλύτερη σημασία από όση μπορούμε να φανταστούμε. Επιχειρούμε, λοιπόν, να προσαρμόσουμε τις εκδηλώσεις στο σήμερα και να δούμε πώς μπορούν αυτού του είδους οι αναφορές και οι διοργανώσεις να έχουν μια διαφορετική οπτική, πέρα από την απλή ιστορική καταγραφή».
Ο δημοσιογράφος και ερευνητής, Σπύρος Κουζινόπουλος, από την πλευρά του αναφέρθηκε αναλυτικά στις εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν από την Οργανωτική Επιτροπή για τον εορτασμό της 30ης Οκτωβρίου 1944 και πρόσθεσε: «Θέλουμε να στείλουμε το μήνυμα της απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης σε όλους τους κατοίκους της πόλης, για να πληροφορηθούν από πρώτο χέρι όλα όσα έγιναν πριν, κατά τη διάρκεια αλλά και μετά τη μεγάλη αυτή ημέρα».
Η Δρ. Ιστορίας του ΑΠΘ, Μαρία Καβάλα, ευχαρίστησε τον Δήμο Θεσσαλονίκης για την πρωτοβουλία συγκρότησης της συγκεκριμένης επιτροπής, η οποία συνεργάστηκε, όπως είπε, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, σε ένα σχετικά περιορισμένο χρονικό διάστημα.
Ο Μάνος Μαλαμίδης, ως Πρόεδρος του Ιστορικού και Συλλεκτικού Αρχείου Θεσσαλονίκης, μίλησε για τις μαρτυρίες εννέα ανθρώπων που έζησαν από κοντά αυτά τα γεγονότα και έχουν καταγραφεί με πιστότητα στο ντοκιμαντέρ που επιμελείται η Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης. «Θέλω να ελπίζω ότι το πολύτιμο υλικό που συγκεντρώσαμε θα αποτελέσει τη βάση και για τις επερχόμενες επετείους».
Ο  Δρ. Ιστορίας και Προϊστάμενος του ΚΙΘ, Αντώνης Σατραζάνης, μίλησε για τη λεπτομερή επεξεργασία πολλών εγγράφων από την πλευρά του Κέντρου Ιστορίας, που επιχείρησε να θέσει τις βάσεις για την πιστή παρουσίαση των γεγονότων και την παρακαταθήκη των επόμενων εορτασμών.
Ο Ομότιμος Καθηγητής του ΑΠΘ, Δημοσθένης Δώδος, χαρακτήρισε την πρώτη προσπάθεια της Οργανωτικής Επιτροπής ως την απόπειρα να κινητοποιηθούν και οι άλλοι φορείς της πόλης, ενώ συνεχάρη την παρούσα Διοίκηση του Δήμου, καθώς, όπως εκτίμησε, «επί της θητείας της έχει αρχίσει να σηκώνεται η κουρτίνα που είχε σκεπάσει την ιστορία της πόλης και να ανοίγει ένα παράθυρο για την αποκατάσταση της ιστορικής μνήμης».
Ο Γενικός Διευθυντής της ΔΕΠΘΕ, Φίλιος Στάγκος, αναφέρθηκε στην εποικοδομητική εμπειρία που αποκόμισαν όλοι όσοι ασχολήθηκαν με την παραγωγή του ντοκιμαντέρ. «Με αυτή την προσπάθεια καταγραφής της μνήμης διαφυλάττουμε αυτό το σπάνιο υλικό για τις επόμενες γενιές» τόνισε ο Φίλιος Στάγκος, ενημερώνοντας παράλληλα για την πρόθεση της ΔΕΠΘΕ να αναρτήσει στην ιστοσελίδα της το υλικό που έχει συγκεντρωθεί.

Υπενθυμίζεται ότι της καθιέρωσης της επετείου, τον Απρίλιο του 2016, είχε προηγηθεί η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, στις 13 Οκτωβρίου 2014, που ενέκρινε ομόφωνα τον εορτασμό της επετείου των 70 χρόνων της απελευθέρωσης της πόλης από τα ναζιστικά στρατεύματα κατοχής (30η  Οκτωβρίου 1944 – 30η Οκτωβρίου 2014) από τις δυνάμεις του ΕΛΑΣ και καθιέρωνε την 30η Οκτωβρίου, ως ημέρα εορτασμού της απελευθέρωσης της πόλης. Η απόφαση είχε τεθεί σε ψηφοφορία μετά από σχετική πρόταση του τότε επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Θεσσαλονίκη - Ανοιχτή Πόλη» και σημερινού βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης, Τριαντάφυλλου Μηταφίδη και του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, Παναγιώτη Αβραμόπουλου.
Την Οργανωτική Επιτροπή για τον εορτασμό της 30ης Οκτωβρίου 1944 απαρτίζουν οι:

  • Τριαντάφυλλος Μηταφίδης, Βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης
  • Παναγιώτης Αβραμόπουλος, Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης
  • Έλλη Χρυσίδου, Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Παιδείας και Αθλητισμού
  • Στέλιος Λιακόπουλος, Δημοτικός Σύμβουλος
  • Δημήτρης Κούβελας, Δημοτικός Σύμβουλος
  • Μαρία Αγαθαγγελίδου, Δημοτική Σύμβουλος
  • Μόνικα Αϊβάζογλου, Δημοτική Σύμβουλος
  • Δημοσθένης Δώδος, Ομότιμος Καθηγητής ΑΠΘ
  • Μαρία Καβάλα, Δρ. Ιστορίας ΑΠΘ
  • Σπύρος Κουζινόπουλος, Δημοσιογράφος - ερευνητής
  • Αντώνης Σατραζάνης, Δρ. Ιστορίας - Προϊστάμενος ΚΙΘ
  • Μάνος Μαλαμίδης, Ιστορικός ερευνητής – συλλέκτης
  • Ελένη Χοντολίδου, Πρόεδρος 1ης Δημοτικής Κοινότητας, Αν. Καθηγήτρια Φιλοσοφικής ΑΠΘ

Το πρόγραμμα του περίπατου ιστορικής μνήμης διαμορφώνεται ως εξής:

  • 11.00 Συγκέντρωση στο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης και σύντομη αναφορά στον πόλεμο του 1940, καθώς και στις θυσίες των Θεσσαλονικέων
  • Αναφορά στο πως αποτράπηκε η ανατίναξη της Ηλεκτρικής Εταιρείας που βρισκόταν κοντά στο σημερινό Δημαρχείο.
  • Ξενάγηση στο κτίριο της ΧΑΝΘ με αναφορά στους τέσσερεις σχηματισμούς των ανταρτών του ΕΛΑΣ  στο σημείο και στην είσοδό τους στην πόλη, στη συγκέντρωση καλά οπλισμένων συνεργατών των Γερμανών και στις προσπάθειες που κατέβαλε ο συνταγματάρχης Ευρυπίδης Μπακιρτζής για την αναίμακτη παράδοσή της Ομάδας Μεραρχιών Μακεδονίας του ΕΛΑΣ.
  • Βασιλικό Θέατρο, μέσω της οδού Νικολάου Γερμανού. Αναφορά στις διαδικασίες που ακολουθεί ο Δήμος Θεσσαλονίκης για την ονοματοδοσία της ανώνυμης οδού που διέρχεται μπροστά από το Βασιλικό Θέατρο
  • Περιήγηση προς το Άγαλμα του Ναυάρχου Βότση και αναφορά στη διαδήλωση φοιτητών της ΕΠΟΝ, στις 25 Μαρτίου 1943 και την αντίστοιχη της επόμενης χρονιάς
  • Περίπατος στο πλακόστρωτο της Λεωφόρου Νίκης. Περιγραφή της υπονόμευσης του Λευκού Πύργου, του παραλιακού μετώπου και του λιμανιού, με εκρηκτικά που τοποθέτησαν τα ναζιστικά στρατεύματα και αναφορά στη διάσωση των Μύλων Αλλατίνη από τον εφεδρικό ΕΛΑΣ, στην ανατίναξη τμήματος του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και παρουσίαση της περιγραφής του Γιώργου Βαφόπουλου για το θέμα
  • Κτίριο της οδού Τσιμισκή 72, όπου βρισκόταν το αρχηγείο της Γκεστάπο
  • Εκκλησία της Αγίας Σοφίας και στάση στην οδό Ερμού 19, σημείο όπου λειτουργούσε  ο πολύγραφος της οργάνωσης «Ελευθερία»
  • Πλατεία Αριστοτέλους. Περιγραφή των πρώτων ωρών της απελευθέρωσης, παράθεση σύντομων εξιστορήσεων από πρωταγωνιστές των γεγονότων και ανάγνωση δύο κειμένων του Γιώργου Ιωάννου για τη συγκεκριμένη ημέρα
  • Πλατεία Ελευθερίας. Αναφορά στα γεγονότα της υποδοχής των κατακτητών στον Βαρδάρη, στις 9 Απριλίου 1941, της συγκέντρωσης των Εβραίων ανδρών στο ίδιο σημείο το «Μαύρο  Σάββατο»  της 11ης Ιουλίου 1942 και στον αφανισμό της Εβραϊκής Κοινότητας της πόλης από τους Ναζί
read more " ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΟΡΤΑΣΜΟ ΤΗΣ ΕΠΕΤΕΙΟΥ ΤΗΣ 30ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1944 σε ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ "
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΑ »

Τα 2 επίσημα trailer του 57ου ΦΚΘ


Οι διαφημιστικές ταινίες του Φεστιβάλ, σε σκηνοθεσία Αργύρη Παπαδημητρόπουλου (Wasted Youth, Suntan), είναι μια ευγενική χορηγία της Bold Ogilvy & Mather και της Foss Productions.



Διαφημιστική εταιρεία: Bold Ogilvy & Mather
Creative Director: Βαγγέλης Τόλιας
Associate Creative Director: Αχιλλέας Παπαδόπουλος
Senior Copywriter: Μυρτώ Πολίτη

Εταιρία Παραγωγής: Foss Productions
Σκηνοθέτης: Αργύρης Παπαδημητρόπουλος
Executive Producer: Στέλιος Κοτιώνης
Παραγωγός: Δάφνη Κυριακίδου
Διευθυντής Παραγωγής: Θαλής Σταθόπουλος

Διευθυντής Φωτογραφίας: Γιάννης Γεωργίου
Σκηνογράφος: Αλίκη Κούβακα
Μοντέρ: Γιάννης Χαλκιαδάκης
Μουσική: Μαριέττα Φαφούτη
Ενδυματολόγος: Κατερίνα Χαλιώτη
Casting: Σοφία Δημοπούλου (Ready2Cast)
Μακιγιέζ:  Σοφία Κατσαρού
Hair Stylist: Στέλλα Σουλελέ
Βοηθός Σκηνοθέτη: Νικολέτα Κοντούλη
1ος Βοηθός Οπερατέρ: Λευτέρης Αγαπουλάκης
2ος Βοηθός Οπερατέρ: Δημήτρης Ζαμπάρας
Βοηθός Διευθυντή Παραγωγής: Χρήστος Γογώνης
Βοηθοί Παραγωγής: Στέφανος Λεωνίδου, Μιχάλης Κυρίμης
Φροντιστής: Σπύρος Παπαθεοδώρου
Σεφ Ηλεκτρολόγος: Στέλιος Καραΐσκος
Ηλεκτρολόγος  Electrician: Πατάπιος Σάββας
Μακινίστας: Κάρολος Στέρμυ
Ηχολήπτης: Γιάννης Ζερβάκος
Φώτα: Σπύρος Βουτσινάς
Εκπαιδευόμενος: Γιώργος Zωίλης
Χρωματικές Διορθώσεις: Νίκος Κορωνίδης (ΑΝΜΑΡ)

Ηθοποιοί:
Ανάκριση
Παναγιώτα Καλαφάτη
Αλέξανδρος Σωτηρίου

Φυλακή:
Σάκης Νικολόπουλος
Στέλιος Καραΐσκος

Ευχαριστούμε το Bar 42 (Κολοκοτρώνη 3, Αθήνα) για τη φιλοξενία, καθώς και τις εταιρείες Foss, Bold Ogilvy, ΑΝΜΑΡ και Ready2Cast.



read more " Τα 2 επίσημα trailer του 57ου ΦΚΘ "
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΑ »

Οι 9 ΡΩΣΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ταξιδεύουν στη Λάρισα, και φιλοξενούνται στη Δημοτική Πινακοθήκη – Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα. Διάρκεια έκθεσης: 20.10.20.11.2016 Yevgeniy (Zhenya) Fiks



ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ ΠΕΜΠΤΗ 20 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ, ΩΡΑ 19:30
«Εννέα Ρωσικές Ιστορίες. Σύγχρονοι καλλιτέχνες από τις συλλογές του ΚΜΣΤ»

Γιορτάζοντας το έτος Ελλάδας-Ρωσίας 2016 η Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας-Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα παρουσιάζει την περιοδική έκθεση του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης με τίτλο «Εννέα Ρώσικες Ιστορίες. Σύγχρονοι καλλιτέχνες από τις συλλογές του ΚΜΣΤ», η οποία θα εγκαινιαστεί την Πέμπτη 20 Οκτωβρίου, ώρα 19:30. Η έκθεση φιλοξενείται στο πλαίσιο της δικτύωσης των τριών μουσείων της πόλης (Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας-Μουσείου Γ.Ι. Κατσίγρα, Διαχρονικού Μουσείου Λάρισας, Λαογραφικού-Ιστορικού Μουσείου Λάρισας), όπου για πρώτη φορά διοργανώνεται κοινό πλαίσιο δράσης. Με αφορμή τον εορτασμό του Έτους Ελλάδας-Ρωσίας 2016 η δικτύωση αυτή την φορά θα αναδείξει τους κοινούς πολιτιστικούς δεσμούς του τόπου μας με τη Ρωσία.

Στην έκθεση «Εννέα Ρώσικες Ιστορίες» παρουσιάζονται έργα σημαντικών Ρώσων καλλιτεχνών, τα οποία δωρίθηκαν από τους ίδιους και ανήκουν στις συλλογές του ΚΜΣΤ ή είναι χρησιδάνεια μακράς διαρκείας, ενώ πολλά από αυτά παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο της Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης τα προηγούμενα χρόνια.
Πρόκειται για έργα, τα οποία αφηγούνται ιστορίες προσωπικών και συλλογικών βιωμάτων, αναφέρονται σε πολιτικές και κοινωνικές πραγματικότητες και συνθήκες, άπτονται σύγχρονων προβληματισμών και ζητημάτων θέτοντας, παράλληλα, κοσμοθεωρητικές και φιλοσοφικές έννοιες. Τα έργα μεταδίδουν την ενεργό-κριτική στάση των δημιουργών τους, διαμορφώνουν μια ενιαία εικαστική πρόταση, μια παρεμβατική συλλογικότητα σε μια εποχή έντονων και δραματικών ανακατατάξεων, ραγδαίων και αναπάντεχων μεταβολών.
Οι ιστορίες της έκθεσης:
Ιστορία 1η και 2η: Η φωτογραφική εγκατάσταση Κομμουνιστική Περιήγηση της Θεσσαλονίκης του Yevgeniy (Zhenya) Fiks αποτυπώνει σημαντικές στιγμές της ιστορίας του εργατικού κινήματος και του κομμουνιστικού κόμματος της Θεσσαλονίκης, ενώ στο φωτογραφικό πρότζεκτ Μόσχα παρουσιάζονται «πιάτσες» ομοφυλοφίλων της ρωσικής πρωτεύουσας που υπήρξαν τόποι κατασκευής της ομοφυλόφιλης ταυτότητας των κατοίκων της πόλης και αντιμετωπίζονται από τον φωτογράφο ως τόπος θρήνου για τις ζωές των καταπιεσμένων πολιτών.
Ιστορία 3η: Η ενότητα Πλατωνικός Έρως του Nikita Alexeev παραπέμπει στο Συμπόσιο του Πλάτωνα και τις νεοπλατωνικές θεωρίες για το «Είδος» ως το πρότυπο του συνόλου των σκέψεων, των εννοιών, των πραγμάτων και της αντανάκλασής τους.
Ιστορία 4η: Ο Andrei Filippov συνέλαβε την ιδέα ενός πριονιού που τέμνει τη Γη, στα τέλη της δεκαετίας του 1980 με την πτώση του τείχους του Βερολίνου και τη λήξη του Ψυχρού Πολέμου. Ωστόσο, το Πριόνι παραμένει ένα διαχρονικό και επίκαιρο έργο που παραπέμπει στα ρήγματα της ανθρώπινης γεωπολιτικής τόσο ιστορικά όσο και μελλοντικά.
Ιστορία 5η: Ο Slava Mogutin στην ενότητα Lost Boys φωτογραφίζει νεαρούς Ρώσους σε διάφορους χώρους, παρουσιάζοντας σύμβολα, εκφράσεις, στάσεις και εμφανίσεις που τους κάνουν αδιαμφισβήτητα κοινωνούς της σύγχρονης ρωσικής κουλτούρας και τρόπου ζωής, μιλώντας άμεσα για την σεξουαλικότητα, την ειλικρίνεια και την ευθύτητα του ανθρώπου, πέρα από οποιαδήποτε εξουσία ή καταπίεση μέσω αυτής.
Ιστορία 6η: Ο Konstantin Zvezdochetov είναι ένας αιρετικός καλλιτέχνης που αυτοσαρκάζεται και ανατρέπει τον εαυτό του σε συνθέσεις που τις χαρακτηρίζει η εξαιρετική μυθοπλασία και η γνώση της πολιτιστικής ιστορίας.
Ιστορία 7η: Τα Μαύρα Πουλιά του Vadim Zakharov με τις αντρικές μαυροφορεμένες φιγούρες δημιουργούν ένα ολόκληρο πλέγμα πληροφοριών και συναισθημάτων που κυμαίνεται από το ναρκισσισμό στην αγάπη κι από τη μοναξιά στον αυτοσαρκασμό.
Ιστορία 8η: Η εγκατάσταση Αυτοπροσωπογραφία με Κλειστά Μάτια του Yuri Albert αποτελείται από συνθέσεις με κείμενα του Βαν Γκογκ γραμμένα με το σύστημα Μπράιγ: οι επισκέπτες της έκθεσης με προβλήματα όρασης μπορούν να διαβάσουν τα κείμενα, ενώ οι υπόλοιποι εκτιμούν τις αισθητικές αξίες της εγκατάστασης υπό το πρίσμα της σύγχρονης τέχνης.
Ιστορία 9η: Στη σειρά Artifacts, ο Francisco Infante και η Nonna Goriunova επεμβαίνουν με περφόρμανς και εγκαταστάσεις στο φυσικό τοπίο, αξιοποιούν τις αντανακλάσεις και τις διαθλάσεις του φωτός μέσα από την πολυπρισματικότητα και την ιλιγγιώδη ενέργεια της σπειροειδούς κίνησης στο χώρο, αλλοιώνουν την οπτική των τοπίων και στη συνέχεια φωτογραφίζουν τις επεμβάσεις αυτές.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 20 Νοεμβρίου.
Επιμέλεια: Γιάννης Μπόλης - Θοδωρής Μάρκογλου, Ιστορικοί της Τέχνης – Επιμελητές ΚΜΣΤ
read more " Οι 9 ΡΩΣΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ταξιδεύουν στη Λάρισα, και φιλοξενούνται στη Δημοτική Πινακοθήκη – Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα. Διάρκεια έκθεσης: 20.10.20.11.2016 Yevgeniy (Zhenya) Fiks "
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΑ »

photo απο την Θεϊκή πρεμιέρα στο Θέατρο Αριστοτέλειον. «Ω, Θεέ μου!» Της Ανάτ Γκοβ Με τον Γρηγόρη Βαλτινό και την Κατερίνα Διδασκάλου. Σκηνοθεσία, Λίνα Ζαρκαδούλα.


Θεϊκή πρεμιέρα στο Θέατρο Αριστοτέλειον.

«Ω, Θεέ μου!»

Της Ανάτ Γκοβ

Με τον Γρηγόρη Βαλτινό και την Κατερίνα Διδασκάλου.
Σκηνοθεσία, Λίνα Ζαρκαδούλα.

Φωτογραφικό υλικό από την επίσημη πρεμιέρα της συγκινητικής κωμωδίας που ανατρέπει τα πάντα…!




Τι συμβαίνει όταν ο Θεός κατεβαίνει στη γη για μια απλή ψυχανάλυση;
Θα μπορέσει να σώσει τον εαυτό του κι εμάς;
Πόση πίστη και χιούμορ χρειάζεται τελικά, για να επιβιώσουμε και να βρούμε την ευτυχία;



Σε αυτά τα ερωτήματα κλήθηκαν να απαντήσουν οι εκλεκτοί καλεσμένοι, 
που βρέθηκαν στην επίσημη πρεμιέρα της παράστασης «Ω, Θεέ μου»,
η οποία πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία, την Παρασκευή 14 Οκτωβρίου, 
στο Θέατρο Αριστοτέλειον, χαρίζοντας στους συντελεστές της, ένα μεγάλο χειροκρότημα από καρδιάς.

read more " photo απο την Θεϊκή πρεμιέρα στο Θέατρο Αριστοτέλειον. «Ω, Θεέ μου!» Της Ανάτ Γκοβ Με τον Γρηγόρη Βαλτινό και την Κατερίνα Διδασκάλου. Σκηνοθεσία, Λίνα Ζαρκαδούλα. "
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΑ »