Δευτέρα, 17 Οκτωβρίου 2016

57ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 3-13 Νοεμβρίου 2016 ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑ: ΖΕΚΙ ΝΤΕΜΙΡΚΟΥΜΠΟΥΖ

57ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
3-13 Νοεμβρίου 2016

ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ: ΖΕΚΙ ΝΤΕΜΙΡΚΟΥΜΠΟΥΖ


Βαλκανικά κι αγαπημένα: Ένα υπέροχο μάγμα, με απρόβλεπτες ταινίες, συναρπαστικές διαδρομές και σκηνοθέτες με αιχμηρή ματιά, όπως ο Ρουμάνος Κρίστι Πούιου και ο Τούρκος Ρεχά Ερντέμ, που θα βρεθούν μεταξύ άλλων στο 57ο ΦΚΘ, προτείνουν φέτος οι Ματιές στα Βαλκάνια, το τμήμα που επιμελείται ο Δημήτρης Κερκινός. Η πλήρης ρετροσπεκτίβα στον πρωτοπόρο του ανεξάρτητου τουρκικού σινεμά, Ζεκί Ντεμίρκουμπουζ, είναι ανάμεσα στις προτάσεις του φετινού φεστιβάλ που δεν πρέπει να χάσουν οι θεατές. Ο ίδιος θα είναι στη Θεσσαλονίκη για να παρουσιάσει τις ταινίες του.

Αφιέρωμα στον Ζεκί Ντεμίρκουμπουζ
«Μερικές φορές σκέφτομαι ότι αν δεν είχα μπει φυλακή, δεν θα είχα γίνει σκηνοθέτης». Το Φεστιβάλ παρουσιάζει για πρώτη φορά σε παγκόσμιο επίπεδο, πλήρη ρετροσπεκτίβα στον Ζεκί Ντεμίρκουμπουζ, τον τούρκο δημιουργό, ο οποίος μαζί με τον Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν, θεωρείται θεμελιωτής του νέου τουρκικού σινεμά.

Η διαδρομή του, ταραγμένη. Γεννήθηκε το 1964. Οι αριστερές του πεποιθήσεις τον οδήγησαν στη φυλακή για τρία χρόνια, σε ηλικία 17 ετών. Εκεί, ανακάλυψε τον Ντοστογιέφσκι. Ξεκινώντας απ’ το «Έγκλημα και Τιμωρία». Επηρεασμένος απ’ τον ρώσο κλασσικό λογοτέχνη, ο Ντεμίρκουμπουζ δημιούργησε ήρωες βγαλμένους απ’ τα σπλάχνα της τουρκικής κοινωνίας. Το σινεμά του είναι βαθιά υπαρξιακό, στοχαστικό, αποτυπώνει τις διακρίσεις των τάξεων και των φύλων, χωρίς ίχνος ωραιοποίησης. Ο Ντεμίρκουμπουζ είναι ένας διεισδυτικός κοινωνικός παρατηρητής και την ίδια στιγμή ένας ευαίσθητος ψυχολογικός παλμογράφος. 

Συνολικά 11 ταινίες παρουσιάζουν στο κοινό έναν σκηνοθέτη που με ωμή ειλικρίνεια αποσυνθέτει και ανασυνθέτει την τουρκική κοινωνία. Οι εικόνες του καταγράφονται στη μνήμη:

  • Οι Στάχτες (2016), αποκαλύπτουν μια κοινωνία εγκλωβισμένη στο παρελθόν, με τους άντρες να ηγούνται και τις γυναίκες να στερούνται τα δικαιώματά τους.

  • Η Ναυτία (2015), είναι μια μελέτη του ανδρικού σωβινισμού (στην οποία πρωταγωνιστεί ο ίδιος)
  • Στο Μέσα (2012), διασκευάζει ελεύθερα το «Υπόγειο» του Ντοστογιέφσκι
  • Ο Φθόνος (2009), είναι μια ταινία εποχής (1930-1940) πάνω στη ζήλια και τη μοχθηρία
  • Το αντισυμβατικό φιλμ νουάρ, Πεπρωμένο (2006, ελληνοτουρκική συμπαραγωγή) είναι μια ταινία για την επιθυμία, τη λαγνεία και την εμμονή
  • Στην εκπληκτική τριλογία του «Ιστορίες του σκότους» που ολοκληρώνουν οι ταινίες Αίθουσα αναμονής (2003), Μοίρα (2001) και Εξομολόγηση (2001) διερευνά έννοιες όπως η ενοχή, η ηθική και η ελευθερία.
  • Στην ταινία  Η τρίτη σελίδα (1999) χτίζει έναν κόσμο με θρησκευτικές αναφορές από την οποία όμως απουσιάζει ο Θεός
  • Η Αθωότητα (1997), που επανακαθόρισε το είδος του μελοδράματος, είναι η ταινία που τον καθιέρωσε και επηρέασε μια ολόκληρη γενιά σκηνοθετών στη Τουρκία.
  • Στο – επηρεασμένο από τον «Δεκάλογο» του Κισλόφσκι- Block C (1994), η ηρωίδα του είναι παγιδευμένη στις αντικρουόμενες προσδοκίες για το ρόλο της γυναίκας στη σύγχρονη τουρκική κοινωνία.

Με την υποστήριξη του Γραφείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκικής Πρεσβείας στην Αθήνα:

Βαλκανικό πρόγραμμα:
Απ’ το βαθύ δράμα, στην αυτοσαρκαστική κωμωδία και από το σκληρό γουέστερν, στον σουρεαλισμό. Φέτος οι βαλκανικές ταινίες διαθέτουν χαρακτήρα, ένταση και την ανάγκη των δημιουργών τους να εκφράσουν κάτι διαφορετικό:

Μια ταινία που θα συζητηθεί είναι το Sieranevada του Κρίστι Πούιου.  Ο ρουμάνος σκηνοθέτης εισβάλλει στο σπίτι μιας μεσοαστικής οικογένειας και χορογραφεί ανάμεσα στους διαδρόμους και τα κλειστά δωμάτια. Όλοι έχουν συγκεντρωθεί για να τιμήσουν τη μνήμη ενός αγαπημένου προσώπου που χάθηκε. Η υποψηφιότητα της Ρουμανίας για το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας.


Το εκπληκτικό ντεμπούτο του Μπογκντάν Μίρικα, Όταν ξέσπασε η βία (Ρουμανία), είναι ένα βίαιο γουέστερν, με γοητευτικούς ήρωες, δόσεις μαύρου χιούμορ και αυθεντικούς διαλόγους. Ο Ρομάν, κληρονομεί μια τεράστια έκταση από τον παππού του. Θέλει να την πουλήσει, όμως θα βρεθεί αντιμέτωπος με τους συμμορίτες που ακολουθούσαν σαν πιστά σκυλιά τον μαφιόζο παππού του. Βραβείο FIPRESCI, στο τμήμα «Ένα κάποιο βλέμμα», του Φεστιβάλ Καννών.


Από τη Ρουμανία και η κωμωδία χαρακτήρων Δυο λαχνοί του Πάουλ Νεγκοέσκου, μια ταινία δρόμου με αυτοσαρκασμό για το νέο ρουμάνικο σινεμά. Αντιήρωες είναι τρεις losers οι οποίοι κερδίζουν τον πρώτο λαχνό, χάνουν το δελτίο και ξεκινούν ένα απρόβλεπτο περιπετειώδες ταξίδι για να το βρουν.

Η αγαπημένη ηθοποιός Μιριάνα Καράνοβιτς από τη Σερβία φέτος σκηνοθετεί την ταινία Η καλή σύζυγος. Πρωταγωνιστεί η ίδια, στο ρόλο μιας γυναίκας που μαθαίνει ξαφνικά πως ο σύζυγός της υπήρξε εγκληματίας πολέμου.

Στο φιλμ Μέγας ο κόσμος (Τουρκία) του Ρεχά Ερντέμ, ένα κορίτσι κι ένα αγόρι, αδέρφια, γίνονται φυγάδες μέσα στο δάσος. Ο θεατής νιώθει με όλες τις αισθήσεις του, τη δύναμη της φύσης. Ένα υπέροχο και βίαιο παραμύθι που κέρδισε το Ειδικό βραβείο της Επιτροπής, στο τμήμα Ορίζοντες του Φεστιβάλ Βενετίας.


Ένα ζευγάρι ετοιμάζει φωτογραφικό άλμπουμ με μια ψεύτικη εγκυμοσύνη. Έτσι ξεκινά το ντεμπούτο Άλμπουμ (Τουρκία) του Μεχμέτ Τζεν Μέρτογλου, μια αλλιώτικη κωμωδία, που παίζει με το παράλογο και φλερτάρει με το σινεμά του Ρόι Άντερσον. Βραβείο στο τμήμα Εβδομάδα Κριτικής στο Φεστιβάλ Καννών.

Το δίδυμο Πέταρ Βαλτσάνοφ και Κριστίνα Γκρόζεβα μετά το πολυβραβευμένο Μάθημα φέρνει στη Θεσσαλονίκη τη βουλγαρο-ελληνική συμπαραγωγή Δόξα. Ένας εργάτης βρίσκει παρατημένες δεσμίδες με χρήματα στις γραμμές του τρένου. Τα επιστρέφει στις αρχές που στήνουν στην πλάτη του ένα άγριο παιχνίδι δημοσιότητας. Σκληρή σάτιρα, που σχολιάζει με κωμικοτραγικό τρόπο το σύστημα εξουσίας.

Ένα ερωτευμένο μικρό αγόρι θέλει να κάνει δώρο ένα ροζ μαντήλι στο κορίτσι των ονείρων του. Μόνο που δεν ξέρει πως μοιάζει το χρώμα ‘ροζ’. Το Ραούφ είναι το γλυκόπικρο, ευαίσθητο ντεμπούτο των Μπαρίς Καγιά και Σονέρ Τζανέρ από την Τουρκία, μια ιστορία ενηλικίωσης σε αντίξοες συνθήκες.


Η άγρια ομορφιά της ομώνυμης ηρωίδας στο Ανισοάρα της Άνα-Μαρία Σκουτέλνικου, αντανακλά τη φύση της Μολδαβίας. Τέσσερις εποχές από τη ζωή μιας έφηβης. Ο έρωτας, οι τάσεις φυγής, ο κίνδυνος που κρύβει ο κόσμος των μεγάλων.

Τι γίνεται όταν επιστρέφει ο πατέρας απ’ το μέτωπο;
* Στο φιλμ Στην άλλη πλευρά του Ζρίνκο Ογκρέστα είναι ο προδότης που πολέμησε με την άλλη πλευρά. Υποδειγματικό σενάριο, με μια απίστευτη ανατροπή (Ειδική Μνεία Europa Cinema στην πρόσφατη Μπερλινάλε και υποψηφιότητα της Κροατίας για το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας)
* Στο Home Sweet Home του Φάτον Μπαϊρακτάρι, ο πατέρας θεωρούνταν νεκρός και στον θάνατό του, είχε χτίσει η οικογένεια την ευημερία της (υποψηφιότητα του UNMI ΚΟΣΟΒΟ για το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας).

Οι Σημαδεμένες καρδιές (Ρουμανία) του Ράντου Ζούντε, φέρνουν στο νου το Μαγικό Βουνό του Τόμας Μαν. Λίγο πριν τον Β’ ΠΠ, ένας άντρας με πολιομυελίτιδα μπαίνει στο νοσοκομείο. Γίνεται κομμάτι μιας παρέας διανοούμενων ασθενών που σχολιάζουν την άνοδο του ναζισμού, τον καλλιτεχνικό αναβρασμό της εποχής και μια ολόκληρη κοινωνία που αλλάζει (Ειδικό βραβείο επιτροπής και βραβείο Δον Κιχώτης στο Φεστιβάλ Λοκάρνο).



Τέλος, πέντε εξαιρετικές μικρού μήκους ταινίες, σε διάλογο με την επικαιρότητα, αποτυπώνουν τις τάσεις της βαλκανικής παραγωγής: από το προσφυγικό ζήτημα στο Ένα νέο σπιτικό ως τις έμφυλες ταυτότητες στη Μετάβαση, στον τυπικά βαλκανικό αυτοσαρκασμό στο Μια βραδιά στο Τοκορίκι και στις ενδοοικογενειακές σχέσεις στο Θηρίο και στον Γιο.
read more " 57ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 3-13 Νοεμβρίου 2016 ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑ: ΖΕΚΙ ΝΤΕΜΙΡΚΟΥΜΠΟΥΖ "
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΑ »

ΘΕΑΤΡΟ -Τ- Το Παλτό του Νικολάι Γκόγκολ - Σκηνοθεσία Γλυκερίας Καλαϊτζή απο 24 Οκτωβρίου εως 8 Νοεμβρίου

Το Παλτό
του Νικολάι Γκόγκολ
για λίγες παραστάσεις στο Θέατρο Τ



Μετά τη μεγάλη επιτυχία που σημείωσαν οι παραστάσεις της Νεανικής Σκηνής του Θεάτρου Τ τον περασμένο Μάιο, το «Παλτό» του Γκόγκολ επαναλαμβάνεται για 6 μόνο παραστάσεις, από τις 24 Οκτωβρίου έως τις 8 Νοεμβρίου, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:30.



Πίστεψε ότι ένα καινούργιο παλτό θα μπορούσε να αλλάξει τη ζωή του. Και την άλλαξε…
Η τρυφερή και γεμάτη χιούμορ νουβέλα του Γκόγκολ μιλάει για την «τραγωδία» ενός ταπεινού δημόσιου υπαλλήλου που, οδηγημένος από την ανάγκη αλλά και κάποια ματαιοδοξία, αποφασίζει, κάνοντας αιματηρές οικονομίες, να αγοράσει ένα καινούργιο και πολύ ακριβό παλτό. Ένα παλτό που θα τον κάνει να κερδίσει για λίγο την προσοχή και τον θαυμασμό των συναδέλφων του, μέχρι τη στιγμή που η τύχη θα του παίξει ένα άσχημο παιχνίδι και θα τον φέρει αντιμέτωπο με όλο το εφιαλτικό γραφειοκρατικό κατεστημένο ενός εχθρικού προς τον πολίτη κράτους, αλλά και με νοοτροπίες που εντείνουν ακόμα περισσότερο τη μοναξιά και την κοινωνική απομόνωση.


ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Διασκευή-Σκηνοθεσία: Γλυκερία Καλαϊτζή
Σκηνικά: Ευαγγελία Κιρκινέ
Κοστούμια: Μαρία Καραδελόγλου
Μουσική: Κωστής Βοζίκης
Κίνηση: Ιωάννα Μήτσικα
Φωτισμοί: Κώστας Σιδηρόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Μάριος Κωνσταντίνου
Βοηθός ενδυματολόγου: Σοφία Τσιριγώτη

ΠΑΙΖΟΥΝ

Γιάννης Μαυρόπουλος, Ζωή Βαλιώτη, Αγγελίνα Τερσενίδου, Μυρσίνη Καρματζόγλου, Γιώργος Γκρίνιας, Δημήτρης Γαλανάκης, Μάκης Σεμερτζίδης, Μελίνα Ταχτσίδου, Νικολέτα Σαμαρά, Ειρήνη Μακρή, Ανθούλα Αηδώνη







ΕΓΡΑΨΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

«Είναι από τα «εύγε» που δεν μπορείς να κρατήσεις μέσα σου και σου βγαίνουν αυθόρμητα με το πρώτο χειροκρότημα… ή σωστότερα  τη θύελλα χειροκροτημάτων του κατάμεστου θεάτρου!  Ένα «πιεστικό» συναίσθημα θαυμασμού για ό,τι σου προσφέρθηκε απλόχερα επί σκηνής για 60 υπέροχα λεπτά!
Π. Στασινοπούλου, Κουλτουρόσουπα

«Μια άρτια παράσταση με πολλές ανατροπές και μελετημένη σκηνοθεσία. Κυριαρχεί ο συντονισμός και η αξιέπαινη προσπάθεια των νέων ηθοποιών να μεταφέρουν την ατμόσφαιρα μιας άλλης εποχής. Γύρω από τον πρωταγωνιστή ξετυλίγονται εικόνες και ήχοι που καταλήγουν να συνεπαίρνουν τους θεατές».
Εφημ. Μακεδονία, 18/5/2016

«Βλέπουμε απλά κουτιά να μεταμορφώνονται σε γραφεία, ραπτομηχανές, σπίτια και τραπέζια. Έτσι, με απίστευτα ευρηματικό τρόπο, το κείμενο παίρνει ζωή και κρατά τους θεατές σε εγρήγορσή κάθε στιγμή… Μέσω του έργου εξερευνώνται οι έννοιες του φαίνεσθαι και του είναι, της διαφθοράς, των κοινωνικών τάξεων, της ουσιαστικής καταξίωσης και τόσες άλλες».
Νίκη Ζερβού, Rejected.gr



Η ΝΕΑΝΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ Τ

Η Νεανική Σκηνή λειτουργεί υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Γλυκερίας Καλαϊτζή και δημιουργήθηκε ως ένα είδος προέκτασης του Εργαστηρίου Υποκριτικής του Θεάτρου Τ. Στόχος της είναι να συνδέσει τη μαθητεία με την πράξη και το επάγγελμα, δίνοντας την ευκαιρία σε νέους ταλαντούχους ηθοποιούς να δοκιμαστούν στις απαιτήσεις της σκηνής και της δραματουργίας, αλλά και στους σπουδαστές του Εργαστηρίου να αποκτήσουν μια βιωματική εμπειρία της σκηνής.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Θέατρο Τ, Φλέμινγκ 16, Θεσσαλονίκη
Παραστάσεις: 24 Οκτωβρίου - 8 Νοεμβρίου 2016, Δευτέρα και Τρίτη στις 21:30
Είδος: Κωμωδία
Διάρκεια: 65’
Εισιτήρια: Γενική είσοδος 8€
Ατέλειες: Κάθε Δευτέρα, κατά προτεραιότητα
Κρατήσεις: Θέατρο Τ, τηλέφωνο επικοινωνίας 2310 854 333



read more " ΘΕΑΤΡΟ -Τ- Το Παλτό του Νικολάι Γκόγκολ - Σκηνοθεσία Γλυκερίας Καλαϊτζή απο 24 Οκτωβρίου εως 8 Νοεμβρίου "
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΑ »

ΘΕΑΤΡΟ ΑΥΛΑΙΑ - ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΓΚΡΕΚΟ ΜΕ ΤΟΝ ΤΑΚΗ ΧΡΥΣΙΚΑΚΟ 5 ΚΑΙ 6 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ


Το Θέατρο Αυλαία φιλοξενεί τη θεατρική μεταφορά του έργου του Νίκου Καζαντζάκη "Αναφορά στον Γκρέκο" σε σκηνοθεσία του Τάκη Χρυσικάκου μόνο για δύο παραστάσεις, Σάββατο 5 Νοεμβρίου στις 21.00 και την Κυριακή 6 Νοεμβρίου στις 20.00.
 
Nίκου Καζαντζάκη
«Αναφορά στον Γκρέκο»
Σκηνοθεσία Τάκη Χρυσικάκου
 
Με τον Τάκη Χρυσικάκο και τη Γεωργία Νταγάκη


«Αλάκερη η ψυχή μου μια κραυγή κι όλο μου το έργο το σχόλιο στην κραυγή αυτή.
 
 Φωνάζω τη μνήμη να θυμηθεί, περμαζώνω από τον αέρα τη ζωή μου, στέκουμαι σαν στρατιώτης και κάνω την αναφορά μου στον Γκρέκο, γιατί αυτός είναι ζυμωμένος από το ίδιο κρητικό χώμα με μένα και καλύτερα απ’ όλους τους αγωνιστές που ζουν η που έχουν ζήσει μπορεί να με νιώσει».
                              Ν. Καζαντζάκης
 
 ​​
Η «Αναφορά στον Γκρέκο», είναι το τελευταίο έργο τού μεγάλου Έλληνα συγγραφέα. Ένα είδος πνευματικής αυτοβιογραφίας ή, όπως τη χαρακτηρίζει ο ίδιος ο Καζαντζάκης, μια «αναφορά»  με τη στρατιωτική έννοια του όρου, σχετικά με τους στόχους του και τις προσπάθειές του. Ξεκινά από τα παιδικά του χρόνια και σταματά στην ημέρα της «κρητικής ματιάς» και στη σύλληψη της Οδύσσειας. Δεν αφηγείται το σύνολο της ζωής του, αλλά παρουσιάζει τους σταθμούς της πνευματικής του πορείας, χωρίς να ακολουθεί την αυστηρή χρονολογική σειρά της πραγματικής του βιογραφίας.
Μια παράσταση, που μέσα από τους ήρωες των έργων του Νίκου Καζαντζάκη και τις εξομολογήσεις του (στον παππού του, όπως αποκαλεί τον Ελ Γκρέκο) συναντάμε το μεγαλείο της Ελλάδας και το ανυπόταχτο πνεύμα του ίδιου του συγγραφέα.
 
 
Στην παράσταση πρωταγωνιστούν ο Τάκης Χρυσικάκος, που ερμηνεύει τον Νίκο Καζαντζάκη και πρόσωπα του έργου του, καθώς και η Γεωργία Νταγάκη, που με την λύρα και το τραγούδι  συνομιλεί με τους πρωταγωνιστές του, τον Καπετάν Μιχάλη, τον Αλέξη Ζορμπά, τον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο και την ωραία Ελένη του Ομήρου!
Συμμετέχει ο εξαίρετος μουσικός Χρυσόστομος Καραντωνίου  παίζοντας κλασική κιθάρα.
 
Η εξαιρετική παράσταση «Αναφορά στον Γκρέκο» ξεκίνησε το ταξίδι της  από την Κρήτη  την  γενέτειρα του Νίκου Καζαντζάκη με την στήριξη της Περιφέρειας Κρήτης και προκάλεσε μεγάλο ενθουσιασμό και συγκίνηση.
Στις 4 Ιουνίου προσκλήθηκε από τον τομέα πολιτισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και παρουσίασε την παράσταση στις Βρυξέλλες.
 
Σταθμός της μεγάλης περιοδείας είναι και η πόλη της Θεσσαλονίκης όπου θα παρουσιαστεί στο Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ το Σάββατο 5 Νοεμβρίου στις 9 και την Κυριακή 6 Νοεμβρίου στις 8.
Η τιμή εισιτηρίου είναι 15 ευρώ και 12 ευρώ για τους μαθητές και φοιτητές.
Η προπώληση γίνεται από το ταμείο του θεάτρου ΑΥΛΑΙΑ, τηλέφωνο κρατήσεων 2310237700
 
 
                                                                 
Θεατρική προσαρμογή  – Σκηνοθεσία: Τάκης Χρυσικάκος
Συνεργάτης – Σκηνοθέτης : Εμμανουέλα Αλεξίου
Επιλογές τραγουδιών : Χαϊνης Δημήτρης Αποστολάκης – Γεωργία Νταγάκη
Φωτισμοί: Ντίνος Μεταλλίδης
 
 
Πρωταγωνιστεί :  Τάκης Χρυσικάκος
Κρητική λύρα - Τραγούδι    :  Γεωργία Νταγάκη
Κλασική κιθάρα : Χρυσόστομος Καραντωνίου
 
Παραγωγή: Γίνονται Έργα
read more " ΘΕΑΤΡΟ ΑΥΛΑΙΑ - ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΓΚΡΕΚΟ ΜΕ ΤΟΝ ΤΑΚΗ ΧΡΥΣΙΚΑΚΟ 5 ΚΑΙ 6 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ "
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΑ »

ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ - Το θέατρο ΑΡΑΤΟΣ παρουσιάζει Το ‘ ΧΩΡΙΣ ΑΝΑΣΑ’ Ένα μεταφυσικό θρίλερ που θα σας καθηλώσει. απο 20 Οκτωβρίου

ΧΩΡΙΣ ΑΝΑΣΑ
του Ιάκωβου Μυλωνά
συνέντευξη στο gr4you
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ 
ΔΑΝΑΗ ΓΡΑΜΜΕΝΟΥ
Κερδίστε προσκλήσεις για το Σάββατο 29 Οκτωβρίου 
γράφοντας το όνομα σας στο gr4you.ning@gmail.com





Το ‘ ΧΩΡΙΣ ΑΝΑΣΑ’είναι η απόλυτη ιστορία αγάπης και πάθους!
Ένα ζευγάρι που απ’ την πρώτη στιγμή που γνωρίζεται λατρεύει ο ένας τον άλλον, ανασαίνει ο ένας μέσα απ’ τον άλλο, υπάρχει μόνο ο ένας μέσα από τον άλλον.

Αστεία και παραμυθένια η γνωριμία τους στην αρχή, μυστηριώδης και άγρια στη συνέχεια.
Μια ιστορία με αρχή μέση και τέλος. Μόνο που η δική μας ιστορία αρχίζει μετά το τέλος.
Μια απρόβλεπτη απειλή αλλάζει τα πάντα. Μια απειλή που γίνεται εφιάλτης.
Κάποιος από τους δύο πρόκειται να πεθάνει.
Υπάρχει περίπτωση να νικηθεί ο θάνατος;
Ποια είναι η μεγαλύτερη θυσία που μπορείς να κάνεις για να είσαι με τον άνθρωπο που αγαπάς; Μπορείς να σκοτώσεις τον εαυτό σου;
Ένα μεταφυσικό θρίλερ που θα σας καθηλώσει.
Άλλωστε η αγαπημένη φράση του έργου είναι ‘δε με θυμάσαι απ’ το παρελθόν σου, απ’ το μέλλον σου με θυμάσαι!


Από 20 Οκτωβρίου έως 5 Νοεμβρίου (9 παραστάσεις)
Κάθε ΠΕΜΠΤΗ – ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ – ΣΑΒΒΑΤΟ στις 21:15
Στο Θέατρο Άρατος (Μοσκώφ 12, Θεσσαλονίκη)Τηλ: 2315 312 487

Παίζουν: Λαζαρίδης Γιάννης, Δανάη Γραμμένου
Σκηνοθεσία: Λαζαρίδης Γιάννης
Ήχος – Φώτα: Γιώργος Στεφανίδης, Δημήτρης Προύσαλης

Τιμή Εισιτηρίου: 9€ Κανονικό, 7€ Μειωμένο (ΑΜΕΑ, ΑΝΕΡΓΟΥΣ, ΦΟΙΤΗΤΕΣ)
Τηλ. Κρατήσεων: 6984 251 798 & 6970 954 854


read more " ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ - Το θέατρο ΑΡΑΤΟΣ παρουσιάζει Το ‘ ΧΩΡΙΣ ΑΝΑΣΑ’ Ένα μεταφυσικό θρίλερ που θα σας καθηλώσει. απο 20 Οκτωβρίου "
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΑ »

Εγκαινιάζονται στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. την Τρίτη 18 Οκτωβρίου 2016, στις 18.30, από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλο οι εκθέσεις «Ο Ντελακρουά σκηνοθετεί το ’21» και «Ο Φιλιποτό δημιουργεί το Πανόραμα της Πολιορκίας του Παρισιού».

Εγκαινιάζονται οι εκθέσεις
«Ο Ντελακρουά σκηνοθετεί το ’21»  και
«Ο Φιλιποτό δημιουργεί το Πανόραμα  της Πολιορκίας του Παρισιού»


Εγκαινιάζονται στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. την Τρίτη 18 Οκτωβρίου 2016, στις 18.30, από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλο οι εκθέσεις «Ο Ντελακρουά σκηνοθετεί το ’21» και «Ο Φιλιποτό δημιουργεί το Πανόραμα της Πολιορκίας του Παρισιού».

Οι εκθέσεις πραγματοποιούνται υπό την αιγίδα της Ελληνικής και Γαλλικής Προεδρίας της Δημοκρατίας και σε συνεργασία με μουσεία και πολιτιστικούς οργανισμούς της Ελλάδας και της Γαλλίας. H γενική γραμματέας του Δ.Σ. του Τελλογλείου, καθηγήτρια του ΑΠΘ, Αλεξάνδρα Γουλάκη – Βουτυρά, έχει τη γενική ευθύνη των εκθέσεων.
Δύο σημαντικές ιστορικές στιγμές για την Ελλάδα και τη Γαλλία, η Επανάσταση του 1821 και η Πολιορκία Παρισιού το 1870, φωτίζονται στους εκθεσιακούς χώρους του Τελλογλείου μέσα από μία εξαιρετική εικαστική διατύπωση, συνδέονται και αποκαλύπτουν τα αισθήματα  φιλίας και υποστήριξης  μεταξύ των δύο λαών. Κι ακόμη, αναδεικνύουν τη σχέση θύτη – θύματος σε έργα που λίγο ή πολύ επηρέασαν τη ροή των γεγονότων σε μία οπτική που δεν έχει  παρουσιαστεί ξανά στο κοινό.

 «Ο Ντελακρουά σκηνοθετεί το ’21»
Αφετηρία για την έκθεση «Ο Ντελακρουά σκηνοθετεί το ’21» αποτελεί η παρουσίαση δύο εμβληματικών έργων του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, που σχετίζονται με τον Ρομαντισμό και τον Φιλελληνισμό: «Οι Σφαγές της Χίου», έργο του 1824 και «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου», έργο του 1826.
Η έκθεση προτείνει μια πρωτότυπη ανάγνωση των δύο έργων του Ντελακρουά μέσα από αντίγραφα: το πρώτο σε φυσικό μέγεθος (περ. 4,5 Χ 3,5 μ.) από τον Ευάγγελο Ιωαννίδη, έργο με ιδιαίτερη ιστορική σημασία, που φυλάσσεται στο Βυζαντινό Μουσείο Χίου και το δεύτερο σε μια ενδιαφέρουσα εκδοχή από τον Δ[…] Βασιλείου, που βρίσκεται στο Ιστορικό Μουσείο Αθηνών.
Αν και δεν επισκέφθηκε ποτέ την Ελλάδα, ο Ευγένιος Ντελακρουά (Eugène Delacroix, 1798-1863) συγκινήθηκε από τον απόηχο του δράματος των δύο τραγικών εξεγέρσεων, όπως το κατέγραψαν ο Ουγκό, ο Μπάιρον και άλλοι φιλέλληνες, μετατρέποντας τα έργα του σε σύμβολα της εξέγερσης των Ελλήνων.
«Δεν πρόκειται για μια έκθεση φιλελληνικών  έργων του Ντελακρουά, ούτε για μια εικονογράφηση του αγώνα του ’21 ή μια εικαστική προσέγγιση της ζωγραφικής του ρομαντισμού», διευκρινίζει η κ. Βουτυρά και προσθέτει: «Πρόκειται για την ευφυία και δημιουργικότητα ενός μεγάλου καλλιτέχνη που κατορθώνει «σκηνοθετώντας» το θέμα θύτη - θύματος να ξεφεύγει από τη στενή εντοπιότητα, την περιστασιακή αναφορά και να μετατρέπει το έργο σε διαμαρτυρία που ενέχει την επικοινωνιακή δυναμική μιας αφίσας ή ακόμη ενός συμβόλου. Η έκθεση Ντελακρουά, ξεφεύγοντας από μια εικαστική ή ιστορική καθαρά ανάλυση, οδηγεί τον θεατή να ανακαλύψει τον τρόπο δημιουργίας, οργάνωσης, λειτουργίας και τελικά ακτινοβολίας ενός πολυσήμαντου έργου τέχνης».
Πρωτότυπα έργα του Ντελακρουά, καθώς και το αντίγραφο των «Σφαγών της Χίου» του Ευάγγελου Ιωαννίδη από το Βυζαντινό Μουσείο Χίου μεταφέρθηκαν στη Θεσσαλονίκη από το Παρίσι και την Αθήνα.  Παρουσιάζεται επίσης από τη βιβλιοθήκη Κοραή Χίου και το Μουσείο Αργέντη αρχειακό υλικό για την καταστροφή της Χίου από δύο πλευρές: επιστολή του Κοραή προς τον Βαρβάκη που εκλιπαρεί για την εξαγορά αιχμαλώτων, μαρτυρίες διασωθέντων,  αλλά και  κείμενο-μαρτυρία του Βαχίτ Πασά, που εκτέλεσε την εντολή για τη βίαιη καταστολή των Χίων. Εκδόσεις του Μπάυρον, του Voutier, που είχε πιθανότατα στην κατοχή του ο Ντελακρουά, ενδυμασίες και συνοδευτικά αντικείμενα από το Μουσείο Delacroix στο Παρίσι, από το Ιστορικό Μουσείο της Αθήνας αποκαλύπτουν το υπόβαθρο της δημιουργίας των έργων. Χαρακτικά του Αγώνα με φιλελληνικά θέματα για άλλα σημαντικά γεγονότα (όρκος του Μπότσαρη, θάνατος του Μπότσαρη, έξοδος του Μεσολογγίου κτλ.), η πραγμάτευση του θέματος των Σφαγών από τον Χιώτη λόγιο Κωνσταντίνο Κανελλάκη και από τον Thomas Barker, αντίγραφο τοιχογραφίας για την έπαυλη στο Bath (Doric House), παρουσιάζουν άλλες εκδοχές του θέματος, αναδεικνύοντας τον Ντελακρουά ως τον αδιαμφισβήτητο υμνητή της ελληνικής Επανάστασης.
Μεγάλο επικό έργο της Βάνας Ξένου (1990) εμπνευσμένο από τις Σφαγές της Χίου του Ντελακρουά συμπληρώνει την έκθεση, παρουσιάζοντας έναν σύγχρονο ευρύ προβληματισμό για την αμφίδρομη σχέση μεταξύ Ανατολής και Δύσης, την υπέρβαση στη χρήση ενός έργου του παρελθόντος και τη μετάλλαξή του σε νέα  δημιουργία.
Συνεργάζονται: Εθνικό Μουσείο Ευγένιου Ντελακρουά, Παρίσι, Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, Εθνικό Ιστορικό Μουσείο Αθηνών, Κεντρική Βιβλιοθήκη ΑΠΘ (Συλλογή Τρικόγλου), Βιβλιοθήκη Κοραή Χίου - Μουσείο Αργέντη, Βυζαντινό Μουσείο Χίου (Εφορεία Αρχαιοτήτων Χίου), συλλέκτες και ιδιώτες.
Προετοιμασία έκθεσης – καταλόγου: Θέμις Βελένη, Παναγιώτης Κουρνιάκος, Χριστίνα Τσαγκάλια.
Διάρκεια έκθεσης: 18 Οκτωβρίου 2016 - 31 Ιανουαρίου 2017
«Ο Φιλιποτό δημιουργεί το Πανόραμα  της Πολιορκίας  του Παρισιού»
Ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα ζωγραφικά πανοράματα του 19ου αιώνα, που ανήκει στη συλλογή του Τελλογλείου και απεικονίζει μία από τις κρισιμότερες μάχες του Γαλλοπρωσικού Πολέμου,  πρωταγωνιστεί στην έκθεση «Ο Φιλιποτό  δημιουργεί το Πανόραμα  της Πολιορκίας  του Παρισιού».
Το αποσπασματικά σωζόμενο έργο φιλοτεχνήθηκε από τον Γάλλο ζωγράφο Henri Felix Emmanuel Philippoteaux σε συνεργασία με τον νεαρό γιο του Paul, εκτέθηκε σε μια ροτόντα στα Ηλύσια Πεδία (1872) και συσχετίστηκε με δύο σημαντικά γεγονότα της εποχής: τον Γαλλοπρωσικό Πόλεμο (1870-1871) και τους Πρώτους Σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας (1896).
Το πανόραμα απεικονίζει την υπεράσπιση του φρουρίου του Issy από τους αποκλεισμένους Γάλλους μαχητές, που δέχονταν τους συνεχείς βομβαρδισμούς του Πρωσικού πυροβολικού (1871).
Η απήχηση του έργου στο γαλλικό κοινό ήταν τέτοια που οι δύο ζωγράφοι και το συνεργείο τους υποχρεώθηκαν να φιλοτεχνήσουν δύο αντίγραφα (1876), τα οποία περιόδευσαν στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Ένα από αυτά έφτασε στην Αθήνα, λίγες μέρες πριν από την έναρξη της πρώτης Ολυμπιάδας. Φιλοξενήθηκε σε μία ροτόντα, η οποία βρισκόταν ακριβώς έξω από το Παναθηναϊκό Στάδιο. Παρά τις αντιδράσεις της ελληνικής βασιλικής οικογένειας, που επιθυμούσε την κατεδάφιση του κτιρίου, το πανόραμα παρέμεινε στη θέση αυτή τουλάχιστον ως το 1915. Τα ίχνη του έργου χάθηκαν ως τις αρχές της δεκαετίας του ’70, οπότε αγοράστηκε από το ζεύγος Τέλλογλου.
Ο Ντελακρουά δήλωνε ότι αγαπούσε ιδιαίτερα τα Πανοράματα που απέδιδαν τα γεγονότα με εντυπωσιακό τρόπο για τον θεατή – καινοτομία συνεχούς κυκλικής απόδοσης του θέματος που είναι αδύνατο να συλλάβει συνολικά το μάτι χωρίς να κινηθεί ο θεατής στο κέντρο του έργου. Δεν πρόλαβε να δει το Πανόραμα του Φιλιποτό, αλλά σίγουρα είχε δει στο Παρίσι το Πανόραμα της Πόλης των Αθηνών (1821) και το Πανόραμα της Ναυμαχίας του Ναυαρίνου (1827), λίγο μετά από το σπουδαίο του έργο «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου».
Στην έκθεση παρουσιάζονται τα σωζόμενα τμήματα του πανοράματος της Πολιορκίας του Παρισιού που βρίσκονται στη συλλογή του Τελλογλείου. Πλαισιώνονται από πίνακες διαπρεπών Γάλλων ζωγράφων του 19ου αιώνα (π.χ. Ετιέν - Προσπέρ  Μπερν-Μπελκουρ,  Πωλ Λουί Ναρσίς Γκρολερόν,  Ανρί Φελίξ Εμανουέλ Φιλιποτό) προερχόμενων από τις συλλογές του Μουσείου του Στρατού στο Παρίσι (Musée de lArmée-Invalides), που αποτυπώνουν σκηνές του Γαλλοπρωσικού πολέμου και παρουσιάζονται για πρώτη φορά στη χώρα μας, ένα οπτικό παιχνίδι-ξύλινο πανόραμα (Μακεδονία, 1920) από το Μουσείο Μπενάκη, μια μακέτα του πανοράματος κατασκευασμένη ειδικά για την έκθεση και πλούσιο εποπτικό υλικό (π.χ. από το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών-Μουσείο Βούρου Ευταξία).
Στόχος της έκθεσης είναι να παρουσιάσει στο κοινό την εξέλιξη του   πανοράματος ως μέσου που αποτελεί πρόδρομο του  κινηματογράφου, με επίκεντρο αυτό της συλλογής του Τελλογλείου, έργου που συνδέει τη  Γαλλία και την Ελλάδα, σε δύο καίριες στιγμές της ιστορίας τους και υπογραμμίζει τις μεταξύ τους πολιτιστικές προσεγγίσεις με άξονα την τέχνη. 
Προετοιμασία έκθεσης–καταλόγου: Χριστίνα Τσαγκάλια
Συντήρηση – τεχνική διερεύνηση: Δήμητρα Λαζίδου
Διάρκεια έκθεσης: 18 Οκτωβρίου 2016 – 31 Ιανουαρίου 2017

Η είσοδος στην τελετή των εγκαινίων θα γίνεται αποκλειστικά με προσκλήσεις. 
read more " Εγκαινιάζονται στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. την Τρίτη 18 Οκτωβρίου 2016, στις 18.30, από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλο οι εκθέσεις «Ο Ντελακρουά σκηνοθετεί το ’21» και «Ο Φιλιποτό δημιουργεί το Πανόραμα της Πολιορκίας του Παρισιού». "
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΑ »

ΜΕ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΙΣΟΔΟ - ΒΡΑΔΙΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ "ΛΩΞΑΝΔΡΑ" ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΝΑ ΒΑΓΕΝΑ - ΚΙΝΗΜΑΤΟΘΕΑΤΡΟ "ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ" 23.10.16

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και  το Κέντρο Πολιτισμού Π.Κ.Μ.  βρίσκονται στην ευχάριστη θέση να σας παρουσιάσουν στο πλαίσιο του θεσμού

την Θεατρική παράσταση
 «ΛΩΞΑΝΔΡΑ» της Μαρίας Ιορδανίδου
 διασκευή – σκηνοθεσία – ερμηνεία
Άννα Βαγενά
Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2016  και ώρα 20:00
στο Κινηματοθέατρο «Αλέξανδρος» (Εθνικής Αμύνης 1)
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

***

Λίγα λόγια για το έργο:

Η Άννα Βαγενά, διασκεύασε το μυθιστόρημα της Μαρίας Ιορδανίδου «ΛΩΞΑΝΔΡΑ» (Εκδ. ΕΣΤΙΑ) και το παρουσιάζει η ίδια, σ’ έναν συγκλονιστικό μονόλογο διάρκειας 2 ωρών.
Η ΛΩΞΑΝΤΡΑ είναι ένα από τα πιο αγαπημένα βιβλία της ελληνικής λογοτεχνίας και διαβάστηκε με πάθος και αγαπήθηκε από πολλές γενιές Ελλήνων. Έγινε σήριαλ για την τηλεόραση με πολλή μεγάλη επιτυχία με πρωταγωνίστρια την Μπέτη Βαλάση.
Η Λωξάντρα έζησε στην Κωνσταντινούπολη από το 1824 που γεννήθηκε, έως το 1914 που πέθανε. Μέσα από την ζωή της, βλέπουμε παράσταση, το ήθος και τον πολιτισμό των Ρωμιών της Πόλης, τότε που κυριαρχούσαν στην ζωή της.
Είναι ένα ύμνος στην Πόλη των πόλεων, την Κωνσταντινούπολη, αλλά και στη χαρά της ζωής και στη δύναμη της γυναίκας.
Ένα γοητευτικό ταξίδι στην κοσμοπολίτικη Πόλη της καρδιάς μας, εκεί όπου έσμιγε η Δύση με την Ανατολή και οι λαοί συμβίωναν ειρηνικά.
Η παράσταση παίζεται σ’ ένα πλούσιο σκηνικό, που παρουσιάζει το σπιτικό της Λωξάντρας, με έπιπλα και αντικείμενα αντίκες, σαν ένα μικρό λαογραφικό μουσείο.
Οι μουσικές και τα τραγούδια, είναι επιλεγμένα από τον Λάμπρο Λιάβα, γνωστός από την εκπομπή της τηλεόρασης «Το αλάτι της γης», και μας μεταφέρουν όλο το μουσικό κλίμα της εποχής.
Η Μελίνα Μάσχα με τους φωτισμούς της, συμπληρώνει την μοναδική ατμόσφαιρα της παράστασης.
Έτσι ο θεατής, επί δύο ώρες, μεταφέρεται σε μια άλλη εποχή, όπου οι ανθρώπινες σχέσεις ήταν ζωντανές, οι οικογένειες συναντιόντουσαν στις γιορτές, Χριστούγεννα, πρωτοχρονιά, Απόκριες, Καθαρή Δευτέρα και γλεντούσαν όλοι μαζί, σε μια παράσταση γεμάτη γέλιο, συγκίνηση, νοσταλγία και τρυφερότητα.

Η κριτική έγραψε για την ΛΩΞΑΝΤΡΑ:
…«Όσον αφορά στη σπουδαία ερμηνεία της Άννας Βαγενά, σ’ ένα ρόλο κομμένο και ραμμένο στα μέτρα της, τα πολλά λόγια περιττεύουν. Δεν θα υπερβάλλαμε αν χαρακτηρίζαμε την απόδοσή της ως άθλο σ’ ένα ακατάπαυστο χειμαρρώδη μονόλογο, ενσάρκωσε την Λωξάντρα με όλες τις λεπτές αποχρώσεις του ρόλου απόλυτα πειστική εκφορά του λόγου μια Πολίτισσας, απόλυτα πειστική κινησιολογία, εκφραστικότητα, χιούμορ απολαυστικό, τόσο που πιο μέσα στο «πετσί» του ρόλου δεν γίνεται! Μια ερμηνεία πέρα για πέρα αυθεντική, με κάποιες στιγμές κορυφαίες, που η συγκίνηση ξεχείλισε, σε διαρκή εναλλαγή με το αβίαστο γέλιο της επόμενης ατάκας σ’ ένα σπουδαίο υποκριτικό μείγμα…» (Στασινοπούλου 11/7/16)
                                                               
                                                                ***
Οι  «Βραδιές Θεάτρου» συνεχίζονται και απευθύνονται σε όλο το θεατρόφιλο κοινό της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Πρόκειται για μια σειρά θεατρικών παραστάσεων, από αξιόλογους θιάσους και επιλεγμένα έργα, τα οποία παρουσιάζονται σε τακτά χρονικά διαστήματα σε θεατρικές σκηνές  της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, με ελεύθερη πάντα είσοδο για το κοινό.
***
Αντί εισιτηρίου θα συλλέγονται: τρόφιμα μακράς διάρκειας,

χαρτικά – απορρυπαντικά – είδη προσωπικής υγιεινής
read more " ΜΕ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΙΣΟΔΟ - ΒΡΑΔΙΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ "ΛΩΞΑΝΔΡΑ" ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΝΑ ΒΑΓΕΝΑ - ΚΙΝΗΜΑΤΟΘΕΑΤΡΟ "ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ" 23.10.16 "
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΑ »

BURLESQUE Θέατρο - Νεράντζια από τη Σικελία, του Λουΐτζι Πιραντέλλο - Κριτική Άγγελα Μάντζιου

 ΝΕΡΑΝΤΖΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΙΚΕΛΙΑ
Λουΐτζι Πιραντέλλο (1867 – 1936)
BURLESQUE Θέατρο
Κριτική Άγγελα Μάντζιου


Το μονόπρακτο «Νεράντζια από τη Σικελία»,  του  Ιταλού νομπελίστα συγγραφέα,  Λουΐτζι Πιραντέλλο, παρακολουθήσαμε στο Burlesque  Θέατρο.  Μονόπρακτο έργο,  που βασίζεται στην ιστορία ενός  άσημου, επαρχιώτη μουσικού, του Μικούτσιο, με καταγωγή  από τον νότο  της χώρας και  μιας  κοπέλας με ωραία φωνή,  την οποία,  ο νεαρός μουσικός,  θα βοηθήσει να σπουδάσει μουσική. Όταν εκείνη γίνεται διάσημη και  αρχίζει να τραγουδάει  σε μεγάλα θέατρα, αποκόβεται από τις ρίζες της και απομακρύνεται  από τις υποσχέσεις προς τον φίλο της.  Εκείνος ταξιδεύει  36 ώρες με το τραίνο για να τη συναντήσει, υπακούοντας,  τόσο σε μια ηθική παρόρμηση,  να επιστρέψει τα χρήματα που εκείνη  κάποτε, όταν εκείνος αρρώστησε,  του δάνεισε,  όσο και στην επιθυμία- υπονόηση ενός γάμου.  Στις αποσκευές του κουβαλάει τη μικρή του φλογιέρα και νεράντζια από την ιδιαίτερη πατρίδα τους . Η  συνάντηση  μαζί της καθυστερεί,  λόγω της ανάκρισης που υφίσταται  από τους δύο υπηρέτες, από τους οποίους πληροφορείται ότι η αγαπημένη του  Τερεζίνα, μετά το θέατρο, ακριβώς απόψε,  παραθέτει ένα γιορτινό γεύμα,  σε  φίλους και στον ιμπρεσάριό της,  στο σπίτι της. Θα συναντήσει  πρώτα τη μητέρα της και ύστερα  την ίδια την Τερεζίνα,  διαπιστώνοντας τη βαθειά αλλαγή τους ,  τόσο   εξωτερική όσο και εσωτερική. Ο  αφελής και συναισθηματικός επαρχιώτης,  θα επιστρέψει περιφρονητικά τα χρήματα και θα χαρίσει  στη μητέρα της, λίγο πριν φύγει από  το ξένο γι’ αυτόν  περιβάλλον, τα νεράντζια της Σικελίας, ξυπνώντας τη βαθειά νοσταλγική μεταστροφή των προσώπων.
Συμπυκνωμένη ιστορία λεπτού σχολιασμού κοινωνικών θεμάτων, κοινωνικών μεταβολών στην καμπή του 19ου αιώνα,  στη μορφή του μονόπρακτου θεατρικού έργου.  Σκηνοθετικά, ακολούθησε τη ροή της αφήγησης, ανοίγοντας χρονικούς κύκλους μετατοπισμών, από το παρόν στο παρελθόν,  που έδωσαν βάθος και έδειξαν την προοπτική εξέλιξης της ανάμνησης,  ως  αφήγηση μιας προσωπικής ιστορίας και  ως αποτύπωση χαρακτήρων. Παράλληλα  εμπλουτίστηκε από  άριες επί σκηνής,  ανοίγοντας  και αισθητικούς κύκλους, υπονοώντας την όπερα  ως θεατρική παράσταση,  ως θέατρο μέσα στο θέατρο. 
Οι ερμηνείες  των ηθοποιών είχαν τη θέρμη  της ερασιτεχνικής έκφρασης, αλλά και την ώριμη,  εύπλαστη ένταση, στην περίπτωση της ερμηνείας του Νικούτσιο, του κ. Θ.Πολυζώνη,  ο οποίος αποτύπωσε τόσο εύστοχα,  την αθωότητα του άσημου προσώπου. Οι άριες,  τραγουδισμένες   συναισθηματικά από την  σοπράνο κ. Τ. Κυριαζικίδου, άφησαν μια ζωηρή εντύπωση συγκίνησης  στην θεατρική  δοκιμασία,  στη  σιωπή  που  αιωρήθηκε στο τέλος της παράστασης, λίγο πριν το χειροκρότημα των θεατών.

Νεράντζια από τη Σικελία,   του Λουΐτζι Πιραντέλλο
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ, ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ:  ΣΚΙΠΗΤΑΡΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
Παίζουν
ΘΟΔΩΡΗΣ ΠΟΛΥΖΩΝΗΣ :   ΜΙΚΟΥΤΣΙΟ ΜΠΟΝΑΒΙΝΟ (επαρχιώτης μουσικός)
ΤΟΤΑ ΚΥΡΙΑΖΙΚΙΔΟΥ (σοπράνο):   ΤΕΡΕΖΙΝΑ (κοπέλα)
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ:   ΜΑΡΤΑ (μητέρα)
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΝΤΕΛΗΣ: ΦΕΡΝΤΙΝΑΝΤΟ (υπηρέτης)
ΜΑΡΙΑ ΜΑΝΤΖΑΝΑ:  ΝΤΟΡΙΝΑ (υπηρέτρια).
Στην παράσταση ακούστηκαν οι άριες:
Amarilli,mia bella, του  Gulio Caccini.
Nel cor piu non mi sento, του Giovanni Paisiello.
Sposa son disprezzata, του Antonio Vivaldi (όπερα Bajazet).
Ένα μέρος από την άρια της Zerlina Batti, batti, o bel Maseto,  από την όπερα Don Giovanni,  του wolfgang Amadeus Mozart .
Laschia ch' io pianga,  (άρια της Almirena),  από την όπερα Rinaldo του George Friedrich Haendel.
)



read more " BURLESQUE Θέατρο - Νεράντζια από τη Σικελία, του Λουΐτζι Πιραντέλλο - Κριτική Άγγελα Μάντζιου "
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΑ »