Δευτέρα, 18 Απριλίου 2016

ΟΙ ΔΩΔΕΚΑ ΕΝΟΡΚΟΙ στο θέατρο ΕΜΣ κριτική Άγγελα Μάντζιου .

ΟΙ ΔΩΔΕΚΑ ΕΝΟΡΚΟΙ
κριτική Άγγελα Μάντζιου.





Η παράσταση οι Δώδεκα Ένορκοι,  σε σκηνοθεσία της κ. Κ. Νικολαΐδη, τοποθετημένη σε αποστασιοποιημένο χωρο-χρονικό στίγμα, αποτύπωσε ζωηρά και με ένταση, την εξουθενωτική διαδικασία συμμετοχής - ανάπτυξης επιχειρημάτων, την προσπάθεια επανεξέτασης  τεκμηρίων και ενδείξεων  ως ομόφωνο-πόρισμα,  στο πλαίσιο  του θεσμού απονομής δικαιοσύνης. Ενταγμένη στην   δεκαετία του ’50 στην Νέα Υόρκη, ανέδειξε τους κοινωνιολογικούς άξονες της ιστορίας  και από τον κλειστό χώρο μιας δικαστικής αίθουσας, αποκάλυψε σταδιακά τις  χαρακτηρολογικές συμπεριφορές των  ανθρώπων,  που καλούνται να λάβουν,  με αίσθημα ευθύνης, τη σωστή απόφαση, ως ένορκοι δικαστές.


Έτσι κύλησε η θεατρική αποτύπωση, ως  αντιπαράθεση επιχειρημάτων  και συνειδησιακή σύγκρουση, ως διερεύνηση της αλήθειας, του δικαίου και της πλάνης, ως δίκαιη απόφαση,  που αφορά,  στο παράδειγμα της προς εξέτασιν  ιστορίας,  το μέλλον ενός  αλλοδαπού νεαρού,  κατηγορούμενου για τον φόνο του πατέρα του .

Καλοστημένη παράσταση, εγγεγραμμένη σε κύκλους ώριμων ερμηνειών, καλαίσθητης σκηνογραφίας-κοστουμιών, ατμοσφαιρικών φωτισμών και  δυναμικής-διακριτικής- μουσικής. Παράσταση  η οποία διερευνά το διαχρονικό  ζήτημα της απονομής δικαιοσύνης, της συμμετοχής  και της ατομικής-συλλογικής  ευθύνης  στη λήψη μιας απόφασης.  Στη σκηνή του θεάτρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, παρακολουθήσαμε τον αγώνα λόγων,  στα επιχειρήματα και τους συσχετισμούς  των 12 Ενόρκων, τους προβληματισμούς, τις μεταστροφές  γνώμης, τις ψηφοφορίες,  έως  το πόρισμα της αθωωτικής ομόφωνης απόφασης.
Οι ερμηνείες των ηθοποιών πειστικές  και με έναν αέρα ρεαλιστικής έκφρασης, αποκάλυψαν,  σε ένα περιβάλλον εγκλεισμού,  τις διαφορετικές προσεγγίσεις,  αφήνοντας ρωγμές,  απ’ όπου ο θεατής  μπορούσε να διακρίνει  τις κοινωνικές αντιλήψεις και τις ατομικές πεποιθήσεις, τα  βιωματικά στοιχεία και τις χαρακτηρολογικές  διαφορές των  λαϊκών ανθρώπων-πολιτών,   που καλούνται να απονείμουν δικαιοσύνη. Μπροστά στο βλέμμα των θεατών, αποκαλύφθηκαν  διαφορετικές κοινωνικές αντιλήψεις , συγκρούσεις και ερωτήματα, καθώς και το ζήτημα της ατομικής ευθύνης,  στο πλαίσιο θεσμικών διαδικασιών,  ενταγμένων στη λειτουργία μιας δημοκρατικής κοινωνίας.
Μέσω της αποστασιοποίησης και της υπέρβασης, άφησαν τον  θεατή να παρακολουθήσει, ως κριτής, τη διεργασία  σε επάλληλους κύκλους προβληματισμών, σε ζητήματα όπως  αυτό της  παραβατικότητας,  του φόβου, των προκαταλήψεων, του ρατσισμού, της τιμωρίας, των  κανόνων δικαίου, της απονομής δικαιοσύνης, της ηθικής , της  ευθύνης- ατομικής και συλλογικής-  μιας ευνομούμενης κοινωνίας .
 Reginald Rose,   “12 Angry Men”- Οι Δώδεκα Ένορκοι : Ήταν μια βιωματική ιστορία συμμετοχής  σε μια δίκη,  που  έγινε  ύλη σεναρίου, τηλεταινία, κινηματογραφική ταινία και θεατρική παράσταση, βασισμένη στον ρεαλιστικό πυρήνα της κοινωνικής ζωής. Ένας αγώνας επιχειρημάτων και πειθούς,  για  επιστημονική-κοινωνική  μελέτη και  διδαχή, από τον καθρέφτη της τέχνης  στο κοινωνικό-θεατρικό  πεδίο και αντίστροφα.
«Δεν είναι εύκολο να σταθείς μόνος απέναντι στον χλευασμό των άλλων». Ένορκος  αριθμός 9
Οι Δώδεκα Ένορκοι
Κείμενο: Reginald Rose
Μετάφραση / Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη
Δραματουργική Επεξεργασία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη & Νότης Παρασκευόπουλος
Α’ βοηθός σκηνοθέτη: Μαγδαληνή Παλιούρα
Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Κατερίνα Κωνσταντέλλου
Σκηνικά: David Negrin
Κοστούμια: Κική Μήλιου
Βοηθός ενδυματολόγου: Δανάη Ανεζάκη
Φωτισμοί: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου
Κίνηση: Χριστίνα Φωτεινάκη
Μουσική: Γιώργος Περού
Sound design: Νίκος Τσέκος
Video art: Λάμπης Ζαρουτιάδης
Promo video: Κων/να Νικολαΐδη
Φωτογραφία: Γιάννης Βελισσαρίδης
Γραφιστική επιμέλεια: Σπύρος Δαπέργολας
Οι 12 ένορκοι είναι:
Χριστόδουλος Στυλιανού, Τρύφων Καρατζάς, Θανάσης Κουρλαμπάς, Γιώργος Γιαννόπουλος, Περικλής Λιανός, Βασίλης Παλαιολόγος, Χάρης Μαυρουδής, Μανώλης Ιωνάς, Απόλλων Μπόλλας, Αλέξανδρος Πέρρος, Κωνσταντίνος Μουταφτσής, Αυγουστίνος Κούμουλος.
Συμμετέχει ο Διονύσης Καραθανάσης
Τη φωνή της χαρίζει η Νένα Μεντή.

Άγγελα Μάντζιου

Δεν υπάρχουν σχόλια :