Δευτέρα, 21 Μαρτίου 2016

ΛΕΥΚΩΜΑ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΚΥΡΙΑ ΤΟΥ ΕΛΑΦΡΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ ΕΛΙΖΑ ΜΑΡΕΛΛΙ

ΛΕΥΚΩΜΑ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ
ΣΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΚΥΡΙΑ ΤΟΥ ΕΛΑΦΡΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ
ΕΛΙΖΑ ΜΑΡΕΛΛΙ

Από το Σύλλογο Φίλων του Ελαφρού Τραγουδιού
Εξαντλήθηκε η πρώτη έκδοση και επανακυκλοφορεί


Στην ιέρεια του ελαφρού τραγουδιού, κορυφαία εκπρόσωπο του είδους, Ελίζα Μαρέλλι είναι αφιερωμένο το φετινό λεύκωμα του Συλλόγου Φίλοι του Ελαφρού Τραγουδιού. Το λεύκωμα το οποίο έχει ημερολογιακή μορφή παρουσιάζει ανάγλυφα τη ζωή της μεγάλης ερμηνεύτριας, τις σημαντικές στιγμές της πορείας της, την αδιαμφισβήτητη προσφορά της στο είδος, τις ζηλευτές συνεργασίες της. Ένα αληθινό ντοκουμέντο που καταγράφει μέσα από τους σταθμούς της διαδρομής της Ελίζας Μαρέλλι και αυτή την ίδια την ιστορία του ελαφρού τραγουδιού στη χώρα μας. Να σημειώσουμε ότι η πρώτη έκδοση εξαντλήθηκε και το λεύκωμα επανακυκλοφορεί.
«Η Ελίζα Μαρέλλι πέρα από τις ανεκτίμητες υπηρεσίες που έχει προσφέρει στο ελαφρό τραγούδι, διαθέτει και ένα σπάνιο ήθος», γράφει στον πρόλογο του λευκώματος ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλοι του Ελαφρού Τραγουδιού κ. Παύλος Ναθαναήλ και συνεχίζει: «Την διακρίνει μια ασυνήθιστη εντιμότητα και μια ειλικρίνεια που σε αφοπλίζει. Είναι πάντα έτοιμη να συζητήσει το καθετί. Διατυπώνει με επιμονή και σαφήνεια τις απόψεις της, αλλά είναι έτοιμη να ακούσει και τις απόψεις των άλλων. Ακόμα την διακρίνει μια διάθεση που θα μπορούσε κανείς να χαρακτηρίσει «φιλανθρωπική». Την συγκινούν τα βάσανα των ανθρώπων και είναι πάντα έτοιμη να προσφέρει». Να σημειώσουμε ότι ο  συγγραφέας, δημοσιογράφος κ. Παύλος Ναθαναήλ εργάστηκε στο BBC, όπου ανέβηκε με γοργό ρυθμό τις βαθμίδες ιεραρχίας και έφθασε στη θέση του διευθυντή προγραμμάτων Νοτίου Ευρώπης. Είναι ο μόνος Έλληνας που κατέλαβε τόσο υψηλή θέση στο BBC.
Το λεύκωμα κοσμείται από πολλές φωτογραφίες με τις συναντήσεις της ερμηνεύτριας με σημαντικούς καλλιτέχνες, δημιουργούς και τραγουδιστές, στιγμιότυπα από τις συναυλίες της, στιγμές οικογενειακής ευτυχίας, που μας βοηθούν να περιδιαβούμε τη ζωή της μούσας του ελαφρού τραγουδιού.
Αναφορά γίνεται επίσης στα χρόνια της αθωότητας, με εκείνη να τραγουδά από τότε που γεννήθηκε και να ζητά για δώρο μια δασκάλα για να της μάθει τραγούδια. Σε ηλικία  9 ετών αρχίζει τα μαθήματα στο Ελληνικό Ωδείο, ενώ δύο χρόνια αργότερα έρχονται και τα μαθήματα φωνητικής με τη Δανάη. Η επαφή μαζί της έμελλε να κρατήσει ως το τέλος της ζωής της Δανάης και να είναι καταλυτική για την Ελίζα Μαρέλλι. Η δασκάλα της ήταν εκείνη που αργότερα την ονόμασε «αρχετυπική ντέιμ».
Το ταλέντο της αναδύεται αμέσως, η οικογένεια της όμως αρνείται να ηχογραφήσει το πρώτο της τραγούδι καθώς ακόμα ήταν πολύ μικρή. Ωστόσο νεαρότατη έκανε τον πρώτο της δίσκο. Ήταν Πρωτοχρονιά του 1954. Κατάφερε να γεφυρώσει τρεις γενιές, αφού στα 14 χρόνια της τραγουδά και δισκογραφεί δίπλα στον Μιχάλη Σουγιούλ, τον Χαιρόπουλο, τον Κώστα Γιαννίδη, τον Βέλλα, ενώ μοιράζεται την αγάπη και την αγωνία του ελαφρού τραγουδιού με τη Σοφία Βέμπο και το Νίκο Γούναρη. Παίρνει στα χείλη της τους απλούς στίχους και χωρίς καμιά επιτήδευση, μα πάνω απ όλα με την αβίαστη και κοντράλτα φωνή, συμπληρώνει με ιδανικό τρόπο τη σύνθεση και χωρίς ελάχιστο ίχνος χάσματος, μετουσιώνει, λόγο, μουσική και φωνητική έκφραση σ ένα τέλειο αισθητικό αποτέλεσμα. Ανάμεσα στις μεγάλες πρώτες επιτυχίες της και οι: «Μη μετανιώνεις», «Εσύ θα κλάψεις», «Τι μου έχεις κάνει», «Στην υγειά της», «Το καινούργιο σου φουστάνι», «Ο Ψαράς και η ψαροπούλα», «Έρωτα τύραννε μεγάλε», «Θέλω ποτέ να μην χωρίσουμε», «Το πεζοδρόμιο», κ.ά.
Ακολουθούν οι μεγάλες προσωπικές της επιτυχίες ενώ παράλληλα δίνει νέα ζωή σε τραγούδια του μεσοπολέμου και τα αναδεικνύει με τη φωνή και τις ερμηνείες της. Ανάμεσα τους τα: «Θα σε πάρω να φύγουμε», «Ας ερχόσουν για λίγο», «Ταμπακιέρα», «Μαραμένα τα γιούλια», κ. ά. Όταν τραγούδησε την περίφημη «Ρεζεντά» η επιτυχία που γνώρισε ήταν τόσο μεγάλη που ο κόσμος την ταύτισε μαζί του και την αποκαλούσε «Ρεζεντά». Το ίδιο συνέβη πολλές φορές ακόμα.
Η πρώτη συνέντευξη δίνεται στο περιοδικό «Ντομινό», ενώ ήταν μόλις είκοσι χρόνων. Η δημιουργία οικογένειας στο κατώφλι της δεκαετίας του 60 και η απόκτηση τριών παιδιών την κάνουν να μείνει μακριά από τη μεγάλη της αγάπη, το τραγούδι, κάτι για το οποίο ποτέ δεν μετάνιωσε, όπως η ίδια δηλώνει. Τα παιδιά της άλλωστε επιβεβαιώνουν απόλυτα την επιλογή της. Η πρωτότοκη κόρης της σπούδασε Ιατρική, ο γιός της Νομική, ενώ είχε σημαντικές αθλητικές επιδόσεις και η δεύτερη κόρη της, ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο Ωδείο και διαπρέπει ως καθηγήτρια Μουσικής.
 Η επιστροφή γίνεται πανηγυρικά, καθώς το κοινό ποτέ δεν την ξέχασε, με ένα πολύ επιτυχημένο ρεσιτάλ που έδωσε στο κινηματοθέατρο Παλλάς. Επειδή απέφευγε τη δημοσιότητα γίνεται λόγος για μια «φωνή χωρίς πρόσωπο». Παιδί του ραδιοφώνου η Ελίζα Μαρέλλι έκανε άπειρες ραδιοφωνικές εκπομπές, ενώ επίσης απέφευγε τα κέντρα και εμφανιζόταν μόνο σε συναυλίες. 
«Δεν είμαι καλλιτέχνης με την έννοια του επαγγελματία, δεν περίμενα να ζήσω απ αυτό», έλεγε η ίδια η Ελίζα Μαρέλλι σε μια δήλωση της στην εκπομπή του Κώστα Μπλιάτκα «Εκ του πλησίον» στην ΕΡΤ 3. «Είμαι ικανοποιημένη γιατί έκανα τα πράγματα που αγαπούσα στην τέχνη. Το τραγούδι πρόσθεσε στη ζωή μας ποιότητα και πλούτο. 
Οι τιμητικές πλακέτες, οι διακρίσεις και οι βραβεύσεις της αναρίθμητες, έρχονται να επισφραγίσουν το ευρύ κοινωνικό, καλλιτεχνικό της έργο που εκδηλώνεται μέσα από την έντονη φιλανθρωπική της δράση. Τραγουδά επίσης στο Ηρώδειο σε συναυλία αφιέρωμα στον Μιχάλη Σουγιούλ και αποθεώνεται από το κοινό. Επίσης σε εκδήλωση στα Δημήτρια τον Οκτώβριο του 2009, αλλά και στο Ζωγράφειο Λύκειο της Κωνσταντινούπολης, στις εκδηλώσεις εορτασμού του Ολοκαυτώματος στη Νάουσα κ. ά.
Παράλληλα η Ελίζα Μαρέλλι πρωτοστατεί το 2004 στη δημιουργία του συλλόγου «Φίλοι του Ελαφρού Τραγουδιού» θέλοντας να δώσει σάρκα και οστά σε μια ιδέα της Δανάης. Αφοσιώνεται ψυχή τε και σώματι στους στόχους του Συλλόγου που είναι η διάσωση και η διάδοση του ελαφρού τραγουδιού.
«Δίνω το δικό μου αγώνα για να διατηρηθεί ζωντανό αυτό το όμορφο είδος τραγουδιού συστήνοντας το στους νεότερους μέσα από το έργο του Συλλόγου. Η συμβολή αυτών των μελωδιών στην ελληνική μουσική ήταν καθοριστική… Δεν είναι τυχαίο ότι σύγχρονοι καλλιτέχνες όλο και πιο συχνά προσθέτουν τραγούδια εκείνης της εποχής στο ρεπερτόριο τους, αφού διαπιστώνουν τη διαχρονική αξία και την απήχηση που έχουν στο κοινό. Το ελαφρό τραγούδι είναι οι ρίζες και το στέρεο  έδαφος στο οποίο πατάει με ασφάλεια και προχωράει με σταθερά βήματα το ελληνικό τραγούδι προς το μέλλον», λέει η Ελίζα Μαρέλλι.
Η έκδοση του λευκώματος που είναι αφιερωμένο στη ζωή και την πορεία της Ελίζας Μαρέλλι, αληθινός καλλιτεχνικός θησαυρός, εντάσσεται στους στόχους του Συλλόγου που κάθε χρόνο προβαίνει στην έκδοση ετήσιου ημερολογίου με αφιερωματικό περιεχόμενο σε ένα θέμα ή πρόσωπο από την ρομαντική εποχή του ελαφρού τραγουδιού.
Το φετινό ημερολόγιο μπορείτε να το βρείτε τηλεφωνώντας στο 2106527910

Δεν υπάρχουν σχόλια :