Σάββατο, 19 Νοεμβρίου 2011

ΑΠΟΗΧΟΣ ΤΗΣ ΤΕΛΕΤΗΣ ΛΗΞΗΣ ΤΟΥ 52' Φ.Κ.Θ.



Τελετή Λήξης και Βραβεία για το 52ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

ΦΕΣΤΙΒΑΛ / ΒΡΑΒΕΙΑ 12 ΝΟΕ 2011  /  Flix Team 2 Σχόλια
Εννιά μέρες γεμάτες ταινίες, μια παράλληλη πραγματικότητα, κινηματογραφική, κορυφώθηκε πριν λίγο με την Τελετή Λήξης και την Απονομή Βραβείων του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος.

Παρουσία του Δήμαρχου Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη, έγινε πριν λίγο στο Ολύμπιον η Τελετή Λήξης και η Απονομή Βραβείων του φετινού Φεστιβάλ. Η τελετή ξεκίνησε μενέους μουσικούς, το Σύνολο Εγχόρδων Ροτόντα, που έπαιξαν τον Κανόνα του Πασελμπέλ, έναν λαϊκό χορό και το Ragtime του Σκοτ Τζόπλιν. Στο χαιρετισμό του, ο Διευθυντής του Φεστιβάλ, ο Δημήτρης Εϊπίδης δήλωσε ότι το φετινό Φεστιβέλ έδωσε στην εποχή μας αισιοδόξο μήνυμα, καθώς το κοινό, όπως είπε, «αγκάλιασε τις εκλογές μας και μας έδωσε ψήφο εμπιστοσύνης!» Οι αίθουσες σημείωσαν πληρότητα 90%, ενώ μέσα σ’ αυτούς τους θεατές, οι 2.000 ήταν παιδιά. Σε μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία για τη χώρα, είπε ο Δημήτρης Εϊπίδης, το Φεστιβάλ έδωσε στο κοινό την ευκαιρία για μια εναλλακτική θέαση της σύγχρονης πραγματικότητας. Ευχαρίστησε προσκεκλημένους, εργαζόμενους, εθελλοντές, χορηγούς και ολοκλήρωσε λέγοντας ότι ενώ το Φεστιβάλ είναι ομαδική δουλειά, η θέαση μιας ταινίας είναι προσωπική υπόθεση και είναι περήφανος που αυτό μπορεί να το κάνει πράξη για πολλούς ανθρώπους. «Το κοινό μας παρακινεί να γινόμαστε καλύτεροι,» είπε ο Δημήτρης Εϊπίδης κι ανανέωσε το ραντεβού με το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ τον ερχόμενο Μάρτιο.
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, πήρε το λόγο σημειώνοντας ότι επιβεβαιώθηκαν τα λόγια που είχε πει στην Τελετή Εναρξης του 52ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ότι η τέχνη ανθεί σε αντίξοες συνθήκες. «Φέτος το Φεστιβάλ ξεπέρασε τον ευατό του,» είπε ο κ. Μπουτάρης και σημείωσε ότι η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη που αναγνωρίζει ότι το Φεστιβάλ είναι για πάνω από μισό αιώνα πια μια διοργάνωση με διεθνή ακτινοβολία.
Η οικοδέσποινα της τελετής, Θέμις Βελένη, που στην έναρξη είχε τραγουδήσει με τους Basement, διέσωσε αριστοτεχνικά τα παραπατήματα της διοργάνωσης: οι Ελληνες δε γνώριζαν τα ονόματα των βραβευμένων κι έκαναν λάθη, οι ξένοι τα είχαν γραμμένα στα ελληνικά και δεν μπορούσαν να τα διαβάσουν, με αποτέλεσμα στιγμές αμηχανίας που πρέπει με λίγη προετοιμασία να αποφεύγονται. Αλλωστε, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε το όνομα του Γιώργου Μαυροψαρίδη, ενός από τους σημαντικότερους μοντέρ που έχει η Ελλάδα, αλλά και των τιμώμενων προσώπων του Φεστιβάλ, που δεν είναι άλλοι από τους δημιουργούς των ταινιών.
Η Κριτική Επιτροπή του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης αποτελούνταν, φέτος, από τον Λόρενς Κάρντις, ο Ανώτερος Επιμελητής Κινηματογράφου του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Νέας την παραγωγό Χισάμι Κουρόιγουα, τον Φρεντερίκ Μπουαγιέ, μέχρι φέτος επικεφαλής του «Δεκαπενθήμερου των Σκηνοθετών» στις Κάννες και Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Ευρωπαϊκού Κινηματογραφικού Φεστιβάλ του Les Arcs, τη Σιτόρα Αλίεβα, Διευθύντρια Προγράμματος του ρωσικού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Kinotavr και τον Ελληνα σκηνοθέτη Κωνσταντίνο Γιάνναρη.
Τα Βραβεία
Χρυσός Αλέξανδρος (Βραβείο Καλύτερης Ταινίας, 20.000 ευρώ), «Πορτρέτο στο Λυκόφως», Αγγελίνα Νικόνοβα, Ρωσία
Αργυρός Αλέξανδρος (Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής, 10.000 ευρώ), «Ογδόντα Γράμματα», Βάσλαβ Κάντρινκα, Τσεχία
Χάλκινος Αλέξανδρος (Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής για Πρωτοτυπία και Νεωτερισμό, 5.000 ευρώ), «Πορφίριο», Αλεχάντρο Λάντες, Κολομβία / Ισπανία / Ουρουγουάη / Αργεντινή / Γαλλία. Ο Λάντες παρέλαβε το βραβείο κι ευχαρίστησε ζεστά και τους Ελληνες συνεργάτες του, τον μοντέρ Γιώργο Μαυροψαρίδη, τον διευθυντή φωτογραφίας Θύμιο Μπακατάκη και τον βοηθό του Θωμά Βαρβία.
Βραβείο Σκηνοθεσίας, Μαρκ Τζάκσον για το «Χωρίς», Η.Π.Α.
Βραβείο Σεναρίου, Τζον ΜακΙλνταφ για το «Ιδού ο Αμνός», Μεγ. Βρετανία
Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας, Στεφανία Γουλιώτη για το «J.A.C.E.» του Μενέλαου Καραμαγγιώλη, Ελλάδα / Πορτογαλία / Τουρκία / FYROM
Το βραβείο απένειμε ο Λάμπης Ταγματάρχης, σημειώνοντας ότι η ΕΡΤ πάντα στηρίζει το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, παρότι «στα δύσκολα οι σχέσεις δοκιμάζονται» και στις δύσκολες εποχές, η δημόσια τηλεόραση είναι το μόνο δίκτυο που προσφέρει το 1.5% από το ανταποδοτικό τέλος στους Ελληνες δημιουργούς. Ο Μενέλαος Καραμαγγιώλης, που παρέλαβε το βραβείο, ανέφερε συγκινητικά ότι «ελπίζει φέτος να αγαπήσουν περισσότερο τις ελληνικές ταινίες, και οι Ελληνες και οι ξένοι».
Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας, Βότανγκ Βίλκε Μέρινγκ για το «Η Φωτιά» της Μπριγκίτε Μαρία Μπέρτελε, Γερμανία
Βραβείο Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος, στους Ρόνιτ Ελκαμπετς, Μίκαελ Μόσονοβ και Γιόαβ Ρότμαν, πρωταγωνιστές της ταινίας «Η Πλημμύρα» του Γκι Νατίβ, Ισραήλ / Καναδάς / Γερμανία / Γαλλία
Βραβεία FIPRESCI – Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου
Ταινία Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος, «Ογδόντα Γράμματα», Βάσλαβ Κάντρινκα, Τσεχία
Ταινία Ελληνικού Τμήματος, «Η Πόλη των Παιδιών», Γιώργος Γκικαπέππας
Βραβείο Ανθρωπινες Αξίες, απονέμεται από το Κανάλι της Βουλής σε μια ταινία των Ανοιχτών Οριζόντων και συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 7.500 ευρώ: «Ρωμαίος Εντεκα» του Ιβαν Γκριμπόβιτς, Καναδάς
Βραβεία Κοινού Fischer
Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα (3.000 ευρώ): «Η Πλημμύρα» του Γκι Νατίβ, Ισραήλ / Καναδάς / Γερμανία / Γαλλία
Ελληνικό Τμήμα (3.000 ευρώ): «Σούπερ Δημήτριος» του Γεώργιου Παπαϊωάννου. Παράλληλα, η ταινία τιμήθηκε και με το Βραβείο Μιχάλη Κακογιάννη.
Ματιές στα Βαλκάνια (3.000 ευρώ): «Ο Εχθρός» του Ντέγιαν Γιέσεβιτς, Σερβία / Βοσνία-Ερζεγοβίνη / Κροατία / Ουγγαρία
Ανοιχτοί Ορίζοντες (3.000 ευρώ): «Τυραννόσαυρος» του Πάντι Κόνσιντάιν, Μεγ. Βρετανία
Βραβεία Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου:
«Πορτρέτο στο Λυκόφως» της Αγγελίνα Νικόνοβα, Ρωσία
«Η Πόλη των Παιδιών» του Γιώργου Γκικαπέππα – (τον οποίο, βέβαια, ο κ. Τύρος αποκάλεσε Γκικαπέκα...)
Ο Πρόεδρος της Π.Ε.Κ.Κ., Ανδρέας Τύρος, μακρυγορώντας χαρακτηριστικά, επανέφερε αναπόφευκτα την ατμόσφαιρα των 80ς, παραπονούμενος ότι το Φεστιβάλ παραέχει πάρει διεθνή χαρακτήρα, με αποτέλεσμα να μην προβάλλονται όλες οι ελληνικές ταινίες της χρονιάς. (Να σημειώσουμε εδώ ότι αυτού του είδους η παλαιολαγνεία μας βρίσκει έντονα αντίθετους και θεωρούμε θαυμάσιο οι ελληνικές ταινίες να αναμετρώνται δίκαια με φιλμ απ’ όλον τον κόσμο.) Ο κ. Τύρος ανέφερε επίσης ότι η σκέψη όλων θα έπρεπε να μεταφερθεί νοερά έξω από την αίθουσα, σε ένδειξη αλληλεγγύης και συμπαράστασης στους ανθρώπους των εφημερίδων, των ΜΜΕ της πόλης, που αντιμετωπίζουν από κοινού μια αδιέξοδη ενδεχομένως περιπέτεια, με κίνδυνο να αφανιστούν.
Την τελετή λήξης και την απονομή των βραβείων ακολούθησε η προβολή της ταινίας «Μάρθα Μάρσι Μέι Μαρλίν» του Αμερικανού Σον Ντέρκιν.

Φεστιβάλ Κινηματογράφου: Τα καλύτερα της τελετής λήξης

Ήταν, πράγματι, μια λιτή τελετή. Περιελάμβανε, μόνον, την απονομή των βραβείων κι ένα σύντομο καλλιτεχνικό πρόγραμμα. Οι καιροί δεν ευνοούν “γκλάμουρους” θεάματα. Είχε, όμως, διάχυτη τη συγκίνηση, μέσα στην αίθουσα. Και τη διαμαρτυρία από έξω… >>>


Συγκινητικός ο σύντομος λόγος του σκηνοθέτη Γιώργου Γκικαπέππα, που κέρδισε το βραβείο κριτικών για την ταινία του “Η Πόλη των Παιδιών”. Ευχαρίστησε ένα.. παιδί, που “πίστεψε σ αυτήν την ταινία”: Το γιο του!
Ο Γιώργος Παπαϊωάννου, σκηνοθέτης της ταινίας “Σούπερ Δημήτριος”, που τιμήθηκε με το βραβείο κοινού για ελληνική ταινία, περιορίστηκε να ευχαριστήσει τους υπεύθυνους του Φεστιβάλ και το κοινό, που αγκάλιασε την ταινία του.
Το… πολύ σοφό κοινό, που βράβευσε την ταινία “Η Πλημμύρα”, ευχαρίστησε ο πρόεδρος των κριτικών κινηματογράφου του Ισραήλ, που παρέλαβε το βραβείο εκ μέρους των σκηνοθετών.
“Ξέρω ότι η Ελλάδα περνάει δύσκολές στιγμές, αλλά πιστεύω στο αθάνατο ελληνικό πνεύμα”, είπε στα ελληνικά, ο επίτιμος πρέσβης του Καναδά στην Ελλάδα, που παρέλαβε το βραβείο της Βουλής “Ανθρώπινες Αξίες” για τον σκηνοθέτη της ταινίας “Ρωμαίος 11”, Ιβάν Γκρμπόβιτς. Μάλιστα, ο πρέσβης μίλησε και στα Αγγλικά και στα Γαλλικά, που είναι οι επίσημες γλώσσες της χώρας του!
Το παράπονό της για το ότι το αμερικανικό κράτος δε βοηθά, όπως “η υπέροχη Θεσσαλονίκη” τους νέους κινηματογραφιστές των ΗΠΑ, και τις ανεξάρτητες ταινίες, εξέφασε η Σάρα Ντράιβερ, αμερικανίδα σκηνοθέτης που παρέλαβε το βραβείο για τις ταινίες “Without” και “Ιδού ο Αμνός” των Μαρκ Τζάκσον (βραβείο σκηνοθεσίας) και Τζον Μακίνταλφ (βραβείο σεναρίου).
Η Στεφανία Γουλιώτη, που κέρδισε το βραβείο γυναικείας ερμηνείας, δεν… πρόκαμε! Αν και πήρε το αεροπλάνο για την Θεσσαλονίκη, από την Αθήνα, δεν είχε καταφέρει να φθάσει στο “Ολύμπιον” όταν απονεμήθηκε το βραβείο της.
Ο σκηνοθέτης της ταινίας “Ογδόντα Γράμματα”, Βάτσλαβ Κάντρινκα, από την Τσεχία, που πήρε τον Αργυρό Αλέξανδρο, ήταν ιδιαίτερα συγκινημένος όταν εξιστορούσε πώς συγκέντρωσε χρήματα, πριν έναν χρόνο, από συγγενείς και φίλους, για να τη γυρίσει, χωρίς την παραμικρή κρατική βοήθεια. “Υπάρχει, πράγματι, ελπίδα για το μέλλον και για μία ανεξάρτητη παραγωγή”, είπε.
Η μεγάλη νικήτρια, Αντζελίνα Νικόνοβα, που πήρε το Χρυσό Αλέξανδρο για το “Πορτρέτο στο Λυκόφως”, εξήρε το ρόλο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που υποστηρίζει τις ανεξάρτητες παραγωγές σε τέτοιους δύσκολους καιρούς. Η παραγωγός της, Όλγα Νεκότσνοβα, μεταξύ σοβαρού κι αστείου δήλωσε πως τα χρήματα του βραβείου είναι… περισσότερα από το κόστος της παραγωγής.
Όσο για την παρουσία των δημοσιογράφων της “Μακεδονίας” έξω από το Ολύμπιον, αντιγράφω από το Facebook της συναδέλφου Ρένας Ακριτίδου: “Έξω απ΄το Ολύμπιον, για αρκετές ώρες...Πολύ κρύο, πολλή κουβέντα με σινεφίλ για την απουσία των παλαιότερων εφημερίδων της Θεσσαλονίκης από τα περίπτερα. Κάποιοι ντόπιοι επίσημοι εθεάθησαν να σπεύδουν αμήχανα στην είσοδο του κινηματογράφου, όλο σπουδή να απολαύσουν απερίσπαστοι την απονομή. Ο κ. Εϊπίδης απέρριψε αίτημα εργαζομένου της Μακεδονίας, να γίνει μικρή παρέμβαση στο φεστιβάλ. Ο συνάδελφος Αν. Τύρος κάλυψε αυτό το κενό, μιλώντας την ώρα της απονομής, για τους "απέξω" διαδηλωτές. Γλυκόπικρη εμπειρία, αλλά τουλάχιστον, εμφάνισε ρωγμές ο "γύψος"”.
read more " ΑΠΟΗΧΟΣ ΤΗΣ ΤΕΛΕΤΗΣ ΛΗΞΗΣ ΤΟΥ 52' Φ.Κ.Θ. "
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΑ »